18 November 2011

Komunikasi Moden

Sebelum ini saya hanya mendengar penuh tekun bilamana staf di firma saya merungut soal sistem internet yang terganggu. Sebagai firma yang banyak berurusan dengan jabatan kerajaan tertentu, gangguan internet cukup memeningkan apa lagi kalau mendapat desakan client agar transaksi mereka disegerakan. Kadang-kadang staf saya terpaksa menggunakan sistem komputer kepunyaan rakan yang tidak jauh dari firma saya bila keadaan benar-benar terdesak.

Semasa itu saya hanya ' end user' kepada kemudahan internet tanpa mengambil tahu apa-apa. Saya mengambil sikap tidak mahu pening kepala. Biarlah soal begitu diselesaikan oleh juruteknik atau staf saya yang lain. Biarlah pembantu-pembantu saya menghubungi syarikat telekomunikasi berkenaan untuk mencari jalan penyelesaian. Staf syarikat telekomunikasi itu pula akan bertindak hanya setelah berkali-kali dihubungi dan dimarahi. Demikianlah yang sering terjadi.

Di negara kita sistem internet sudah jadi perkara biasa. Ia sudah jadi suatu kemestian kepada orang atau organisasi tertentu. Internet sudah jadi sebahagian dari keperluan. Internet bukan lagi suatu perkara asing dalam era ledakan komunikasi moden. Internet adalah nadi penting sistem perbankan, pertahanan, imegresen, percukaian, penerbangan, perkhidmatan utama dan sebagainya. Internet menjadi mata rantai yang menghubungkan keperluan kehidupan masakini.

Seperti yang saya sebutkan diawal coretan ini, tanpa internet banyak kerja yang akan tergendala. Internet begitu penting sehinggakan banyak sistem negara akan lumpuh jika kemudahan internet terganggu. Cuba bayangkan dunia tanpa internet, entah bagaimana jadinya. Kalau perkhidmatan internet yang lembab kita sudah rasa rimas dan meradang, apa lagi kalau kemudahan itu tergencat dek sesuatu hal. Keluh-kesah kita dibuatnya. Dunia mungkin jadi caca merba atau tidak tentu hala. Bayangkan kemalangan jalanraya, keretapi dan kapalterbang jika sistem komputer@internet terganggu ditahap amat serious.

Sistem yang membawa banyak kebaikan dan revolusi kepada jaringan komunikasi dunia itu ternyata tidak boleh lagi dikeluar atau ditiadakan dari kehidupan kita. Mampukah kita menunggu berjam-jam di bank jika internet 'down'?. Bolehkah kita bersaing seperti hari ini didalam memberikan perkhidmatan tanpa dibantu oleh internet?. Jadi walaupun ada beberapa kesan negatif dalam penggunaan internet namun kebaikan yang diberikan oleh sistem itu ternyata amat diperlukan oleh kita.

Revolusi dalam sistem telekomunikasi yang dicetuskan oleh internet mempunyai impak yang meluas kepada siapa sahaja sama ada di bandar atau di desa. Sebaik bangut dari tidur, kadang-kadang sebelum gosok gigi, kita sudah celapak ke rangkaian sistem internet. Kita jengah e-mail dan sebagainya. Kita baca berita on-line. Kita buat itu buat ini dengan menggunakan sistem itu. Namun apa jua alasannya janganlah kita sampai menjadi 'hamba' kepada internet. Jangan kita sentiasa mengadap komputer sehinggakan kerja-kerja masyarakat langsung tidak diambil peduli.

No comments:

Post a Comment