16 November 2011

Airmata Pattani 2

Sungguhpun bandaraya Bangkok masih ditenggelami banjir namun telah ada tanda-tanda bahawa air akan surut. Kecuali hujan lebat di hulu atau musim ombak besar di Teluk Siam, banjir itu akan berakhir. Walaupun berakhir, tempoh dua bulan digenangi banjir telah meninggalkan kesan yang agak besar terhadap ekonomi Thailand.

Industri kereta dan pelbagai peralatan serta komponen barangan yang selama ini diusahakan di Bangkok dan persekitarannya menerima impak yang ketara. Begitu juga dengan penghasilan pertanian serta lain-lain bidang yang selama ini menjadi penjana ekonomi negara itu. Nampaknya industri pelancungan cukup terjejas, lebih-lebih lagi sengketa politik dua kumpulan besar di ibunegara Thai itu sebelum ini baru saja mahu pulih. Sebelum ini pelancung berkurangan kerana sengketa itu, sekarang banjir pula menghalang mereka melawat ke negara berkenaan.

Inilah yang dikatakan sudah jatuh ditimpa tangga. Satu demi satu musibah melanda Thailand. Perang menuntut kemerdekaan di wilayah selatan negara itu juga nampaknya semakin menjadi-jadi. Pembunuhan demi pembunuhan sering berlaku disana sini. Boleh dikatakan hampir setiap hari terdapat laporan akhbar berkenaan perkara ini. Keadaan di wilayah selatan Thailand memang sentiasa gawat beberapa tahun kebelakangan ini.

Gerakan rakyat Pattani menuntut kemerdekaan dari Bangkok bukanlah perkara baru. Semenjak kerajaan Pattani dikalahkan, timbul satu persatu kumpulan atau gerakan menentang Bangkok. Antara kumpulan terawal gerakan ini menamakan diri mereka sebagai PULO. Sesudah itu muncullah banyak lagi pertubuhan yang bermatlamat memerdekakan Pattani dari pemerintahan kerajaan berpusat di Bangkok. Rentetan penentangan bersenjata berlaku dari semasa ke semasa.

Semenjak itu berbagai cerita kita dengar mengenai penderitaan rakyat Pattani. Sesungguhnya mereka cukup lama hidup dalam linangan airmata. Ramai yang jadi pelarian khususnya ke negeri-negeri Perlis, Kedah, Kelantan dan ulu Perak. Selain dari pelarian Palestin, pelarian Pattani dianggap sebagai antara pelarian terbesar didunia. Mereka lari setelah negara mereka, Pattani Darussalam menjadi sebahagian dari negara lain akibat kalah perang. Nasib rakyat Pattani dan nasib rakyat Palestin sama sahaja.

Walaupun sebahagian dari orang Pattani sudah boleh menerima hakikat bahawa negara asal mereka kini menjadi sebahagian dari Thailand, masih ada yang belum dapat menerima kenyataan itu. Adalah sesuatu yang lazim bagi mana-mana orang jua untuk enggan tunduk kepada kuasa luar walaupun kuasa luar itu sudah lama mentadbir wilayah yang dikalahkan. Begitu juga dengan anak jati Pattani, mereka tidak pernah mengaku kalah. Sebab itulah gerakan pemisahan Pattani tidak pernah mati walaupun sudah sekian lama dianggap sebagai kurang berkesan.

Bagi saya gerakan rakyat Pattani adalah sama seperti mana-mana gerakan pemisahan atau kemerdekaan lain di seluruh dunia. Gerakan sebegini memakan korban yang bukan sedikit. Ianya dipenuhi airmata. Ianya mengorbankan harta dan nyawa. Airmata yang gugur kerana banjir amat sedikit berbanding airmata yang bertitisan kerana untung nasib tanahair. Airmata Pattani akan terus tumpah selagi tiada penyelesaian yang bermakna terhadap konflik bersejarah itu.

No comments:

Post a Comment