26 November 2011

Bangga Dan Jelek

Saya sering melihat fenomena seseorang memandu kereta di atas jalanraya sambil meletakkan anak kecilnya di stereng dalam posisi memandu. Mungkin tujuannya ialah agar anak kecil itu belajar memandu seawal usia dua tiga tahun dan nanti bila besar anak itu akan mudah bilamana belajar untuk mendapatkan lesen memandu. Mungkin baginya itu satu pendedahan awal teknik-teknik memandu kepada anak kesayangannya. Mungkin juga dia mahu menggembirakan anaknya secara melekapkan badan anaknya ke stereng sambil tangan anak kecil itu memusing-musing stereng ke kiri dan ke kanan sambil dibantu sibapa.

Mungkin juga dia bangga karena anak itu dari kecil lagi sudah kenal stereng kereta dan boleh 'memandu' kereta sedangkan dia sendiri setelah berumur hampir 30 tahun baru boleh memiliki kereta. Keadaan dan latarbelakang keluarganya tidak memungkinkan dia belajar memandu seawal usia remaja. Dulu-dulu kemana saja dia pergi hanya dengan membonceng motosikal atau menumpang bas. Bas yang ditumpangi pula sejam sekali baru tiba. Jadi bilamana dia memiliki kereta sendiri dia mahu anak kecilnya menikmati pemanduan sebuah kereta. Dia bangga dengan hal begitu.

Bagi saya ini adalah bentuk kebanggaan tidak bertempat. Bagi saya kebanggaan begitu sesuatu yang jelek, yang tidak patut dilakukan. Kebanggaan yang bukan sekedar membahayakan dia dan anaknya malahan juga pengguna jalanraya yang lain. Kebiasaannya kereta yang 'dipandu'anak kecil sebegini berjalan secara perlahan-lahan. Bila tiba di selekoh atau bulatan si bapa akan terkocoh-kocoh, terkial-kial memaut stereng membantu anak kecilnya. Kita yang memandu di belakang merasa risau melihat 'kebanggaan' yang dipamerkan oleh si bapa yang kurang cerdik itu.

Masyarakat selalu didedahkan dengan perangai mat rempit yang dikatakan bangga menunjukkan aksi maut mereka. Mat rempit memang menyumbangkan kadar kemalangan jalanraya yang agak ketara. Mat rempit memang menonggang motosikal secara merbahaya. Mat rempit menyebabkan dada kita cemas, dub dab dub dab. Namun secara tidak kita sedari pemandu yang gemar menayangkan aksi anak kecilnya memandu kereta turut sama menyumbangkan kemalangan. Sungguhpun perbuatan begini tidak ketara seperti mat rempit tetapi ianya cukup merimaskan. Bagi sesetengah orang kelakuan pemandu sebegini dianggap tidak apa namun bagi saya sikap yang tidak wajar ini tidak patut dibiarkan berleluasa.

Memandu di jalanraya bukan hanya perlukan lesen memandu, cukai jalan dan insuran. Memandu di jalanraya juga memerlukan kesabaran dan hemah yang tinggi. Memandu juga memerlukan sipemandu tahu selok belok jalanraya. Pemandu yang bagus tidak akan suka berlumba-lumba tidak tentu fasal. Lebih jauh dari itu memandu di jalanraya memerlukan kita berakal. Memandulah dengan sopan, dengan berakal!.

No comments:

Post a Comment