31 October 2011

Banjir Dan Harga Makanan

Sejak lebih setahun lalu tersebar berita dan spekulasi mengenai krisis makanan dunia. Keaadaan pemanasan global dan kecelaruan cuaca diseluruh dunia menyebabkan pengeluaran makanan utama seperti beras dan gandum terjejas. Indeks harga makanan juga menunjukkan trend menaik. Bila berlakunya pengurangan bekalan, harga makanan naik disana sini.

Banyak negara pembekal makanan telah mengkaji semula dasar eksport mereka. Thailand juga telah berbuat demikian beberapa bulan lalu iaitu sewaktu banjir mulai melanda negara itu. Sekarang ini bila Bangkok sendiri tenggelam untuk tempoh yang tidak dapat dijangkakan, tentulah Thailand akan memperkukuhkan dasar eksport besarnya. Sudah tentu harga beras akan naik nanti.

Fenomena banjir dan kenaikan harga barang keperluan adalah fenomena biasa. Di negara kita perkara ini juga berlaku walaupun secara terpencil dan untuk waktu tertentu sahaja. Satu ketika dulu banjir telah memutuskan perhubungan jalan antara Temerloh, Mentakab dan Jerantut di Pahang. Barangan keperluan seperti minyak masak, telur, ikan kering, bawang dan lain-lain sedikit tinggi dari sebelum banjir. Ini mungkin berlaku akibat kos pengangkutan yang bertambah.

Berita antarabangsa juga melapurkan kenaikan harga sesetengah bahan keperluan di Bangkok. Ini mudah difahami. Thailand yang sudah berbulan dilanda banjir sudah tentu mengalami kenaikan kos pengangkutan. Kenaikan kos begini kemudiannya diterjemahkan menjadi kenaikan harga barangan runcit. Permintaan yang tinggi terhadap bahan makanan turut melonjakkan harga bahan itu.

Yang menjadi persoalannya ialah adakah banjir di Thailand akan menyebabkan harga beras dan makanan lain turut naik di negara kita?

Pada masa ini beras adalah barang kawalan. Harga beras adalah tertaklok kepada harga yang ditetapkan oleh Kerajaan. Harga beras tidak boleh dinaik atau diturunkan sesuka hati. Kementerian berkanaan mesti memperakukan kepada Kabinet sebelum harga besar dinaikkan. Setakad ini itulah kedudukannya. Sama ada Kerajaan boleh mengawal harga komoditi itu dipasaran gelap akibat banjir di Thailand sukar untuk diramalkan. Akan ada segelintir peniaga yang akan mengambil kesempatan dari suasana tidak menentu ini.

Bagi saya Kerajaan mestilah menilai semula dasar pertanian negara terutamanya dalam menyediakan beras yang mencukupi untuk permintaan rakyat negara ini. Masih banyak tanah-tanah gambut di Pahang, Perak, Selangor dan Johor boleh dibangunkan sebagai ladang padi. Sabah dan Sarawak juga masih punyai tanah yang luas bagi maksud itu. 'Pakar' tanaman padi masih ramai di Kedah, Perlis, Pulau Pinang, utara Perak dan Kelantan. Dengan insentif yang menarik, ramai yang sanggup turun ke sawah.

Walau berapa banyakpun minyak sawit yang kita ada, rakyat masih mahu makan nasi!.

No comments:

Post a Comment