14 September 2011

Aduh Negaraku

Ya negaraku, negara kita bersama yang bernama Malaysia.

Setiap rakyat yang normal pasti sayangkan negaranya. Sekelumit jua rasa benci kepada negara tidak pernah timbul. Seluruh jiwa raga ku serahkan, begitu kata pujangga!

Negara yang dibina atas darah dan air mata rakyat ini tentunya menjadi kebanggaan setiap orang. Negara besar ini menjanjikan sebuah kehidupan mulus untuk kita bersama buat meneruskan hidup. Setiap rakyat bebas bergerak kemana sahaja tanpa sekatan, tanpa halangan. Benar, negara ini tanpa sempadan.

Negara kita sudah sekian lama merdeka, malahan sebelum saya lahir. Sambutan hari Merdeka diadakan setiap tahun dengan perbelanjaan yang bukan sedikit. Raptai perarakan hari Merdeka juga cukup indah buat sesetengah orang, termasuk pelancung yang saban tahun berkunjung ke negara ini. Warna warni kehidupan rakyat Malaysia terpancar jelas bilamana sambutan hari Merdeka diadakan.

Suka atau tidak kita mesti akui bahawa kemerdekaan negara adalah hasil perjuangan banyak pihak. Mereka ini terdiri dari semua golongan dalam masyarakat. Pejuang kemerdekaan di negara mana jua di dunia ini tidak pernah hanya dimonopoli oleh satu-satu kelompok masyarakat sahaja. Perjuangan yang getir itu diikutserta oleh petani, nelayan, guru, peniaga, boroh, ahli silat, pegawai kerajaan, ulama, pentadbir dan siapa sahaja yang terpanggil untuk berjuang memerdekakan tanahair.

Dalam melalui perjuangan suci itu setiap orang berkorban apa saja yang mampu. Setiap pejuang kemerdekaan tahu bahawa mereka sebenarnya sengaja "mencari susah" apabila terlibat dalam usaha-usaha memerdekakan negara dari belenggu penjajahan Inggeris. Penjara dan dimamah senjata bukan hal asing bagi gerakan kemerdekaan di segenap pelusuk dunia, tidak terkecuali di negara kita.

Pejuang kemerdekaan mempunyai jiwa yang kental. Kalau penakut tidak mungkin mereka sanggup terlibat dalam kerja penuh risiko itu. Kalau mahu bermanja-manja lebih baik tidur dirumah bersama anak isteri daripada keluar berjuang mengikut cara masing-masing. Kalau penakut orang tidak akan sebut sebagai pejuang. Kalau penakut lebih baik terus jadi barua Inggeris.

Keberanianlah yang mengangkat martabat seseorang samaada dia seorang pengecut atau pejuang. Keberanian juga menjadi unsur penting dalam perjuangan kemerdekaan. Lihat saja almarhum Rosli Dhoby berjalan membuka dada semasa ditangkap sesudah menikam mati residen Inggeris di Sarawak!

Keberanian juga perlu ada pada semua orang, lebih-lebih lagi pada kita hari ini. Keberanian mesti bersebab, bukannya tanpa ada kullihanya. Keberanian kosong menghasilkan natijah yang kosong. Keberanian juga mesti disertai oleh kebijaksanaan. Keberanian tanpa kebijaksanaan ibarat membunuh diri. Keberanian begitu adalah keberanian yang sia-sia.

Jadi, dalam menghayati kemerdekaan tanahair ini mari kita menjadi berani dan bijaksana!

2 comments:

  1. Tahniah my sifu, keberanian jua yg menggerakkan jemarimu utk berkongsi ilmu di medan ini.

    Benar sekali... tanpa keberanian, mimpi tidak bermakna.

    Berani kerana benar...
    Takut kerana tidak berani...

    ReplyDelete
  2. Tahniah bos,

    Tanpa keberanian mimpi tidak bermakna...
    Kebaranian yg bertunjangkan akal
    berpaksikan iman tidak akan menjadikan kita membuta tuli dan membati buta.

    Selamat berkarya & teruskan perjuangan

    ReplyDelete