19 September 2011

Dimansuhkan ISA : Apa Sebenarnya?

Sesungguhnya Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) memang berhantu. Kenapa saya kata berhantu? Adakah kerana ISA dikatakan telah memakan 'korban' yang banyak disepanjang akta itu berkuatkuasa dan dilaksanakan di Malaysia?

Saya katakan ISA berhantu ialah kerana akta itu terus dibincangkan sejak dahulu sehinggalah setelah Perdana Menteri mengumumkan sebagai bakal dimansuhkan. Jika kita melayari laman facebook, blog dan lain-lain serta bergebang dimana-mana jua, ISA masih diperkatakan. Masih ramai orang berdebat mengenainya. Masih ramai yang merasakan ISA perlu dikekalkan. Masih ramai yang mengatakan sepatutnya akta itu telah lama berkubur. Masih ramai yang skeptikal betulkah akta itu akan dimansuhkan.

Pelik, sungguh pelik. Kenapa saya kata pelik?

Biasanya sesuatu pengumuman sebagaimana yang dibuat oleh Perdana Menteri berkaitan perkara penting sebegini akan disambut dengan perasaan lega oleh hampir keseluruhan rakyat. Rakyat hanya marah dan mendengus kalau Kerajaan umumkan kenaikan harga minyak, tenaga eletrik, keperluan harian, cukai perkhidmatan, cukai pendapatan atau sesuatu perkara yang menyentuh  kehidupan harian rakyat. ISA secara rambangnya bukan menyenyuh denyut nadi kais pagi makan pagi golongan rakyat terbanyak. Sebagaimana kata seorang teman saya dia tidak perlu takut kepada ISA sebab dia bukan mengancam keselamatan negara. Dia hanya seorang pemotong sawit di kampung pendalaman!

Jadi kenapa ya?

Biasanya juga aktivis parti pemerintah diperingkat pusat akan menerima dengan senang hati pengumuman Perdana Menteri. Sudah semestinya mereka mengangkat kedua-dua jari tanda setuju. Mereka akan berkata inilah keputusan terbaik dari seorang Perdana Menteri yang prihatin pada keluh kesah jeritan hati nurani rakyat. Mereka juga akan berkata inilah gambaran rakyat didahulukan.

Bilamana saya menjenguk laman facebook rakan-rakan saya yang sememangnya aktif dengan parti Perdana Menteri saya dapati keadaannya berlainan. Demikian juga bila membaca blog yang pro pemerintah, saya juga dapati keadaan yang asing dari sebelumnya. Saya tertanya kenapa ini terjadi, kenapa secara tersirat pengumuman Perdana Menteri dipersoalkan oleh beberapa kalangan dari partinya sendiri?

Hairan ya.

Kita boleh faham kenapa pengkritik atau penentang-penentang ISA tidak bersetuju dengan akta itu. Ianya dikatakan sebagai bertentangan dengan prinsip keadilan. Ianya sudah tidak relevan lagi dengan situasi semasa tanah air. Sudah lama  ahli-ahli politik bukan dari parti pemerintah membangkang penggunaan akta tersebut. Dan kalau kita masih ingat penentangan terhadap ISA tidak pernah berhenti sejak dulu.

Kalau begitu kenapa pengumuman Perdana Menteri mendapat sambutan yang hambar dari sesetengah ahli partinya? Lupakah mereka bahawa DS Najib membuat pengumuman atas kapasitinya sebagai Perdana Menteri, bukannya sebagai presiden UMNO? Tidakkah mereka lihat dikaca tv DS Hishamuddin senyum lebar sambil bertepuk tangan sebaik mendengar pengumuman Perdana Menteri itu?

Dan disatu sudut lain yang 'kurang percaya' pada pengumuman Perdana Menteri itu tentunya mempunyai alasan tersendiri kenapa mereka bersikap demikian. Mereka menganggap ini adalah tari politik semata-mata. Bukankah Perdana Menteri itu orang politik?

Bagi saya pengumuman Perdana Menteri masih akan terus didebat dari semasa ke semasa sehinggalah ISA dibawa ke persidangan Parlimen dan dimansuhkan sebagaimana sewajarnya.

Tunggulah.

No comments:

Post a Comment