21 September 2011

Oh Abang Mat

Mohamad Sabu@Mat Sabu bukan nama baru dalam politik tanahair. Namanya sudah mencecah jutaan telinga di seluruh negara malahan di negara-negara luar pun. Hakikatnya Mat Sabu adalah tokoh besar dalam politik tanahair. Hakikatnya ialah Mat Sabu 'bukan kecik anak' dalam persada politik dan kehidupan harian rakyat. Mat Sabu ada brandnya tersendiri : MAT SABU.

Dan hari ini sekali lagi Mat Sabu mencuri perhatian kawan dan lawan. Dengan senyum tradisi yang sudah menjadi trade marknya, Mat Sabu menerima hakikat bahawa dia dituduh di mahkamah dibawah seksyen 500, Kanun Kesiksaan. Dan sebagaimana lazimnya dia dikenakan ikat jamin sementara menunggu kesnya dibicarakan. Selain kes terbaru ini entah berapa banyak lagi kes yang telah dan sedang dihadapi oleh Mat Sabu. Hampir kesemua kes yang dihadapi oleh abang Mat@Mat Sabu ini adalah berkaitan politik dari memberi ceramah tanpa permit, menyertai demo tanpa permit dan lain-lain. Tokoh politik kita yang hebat ini juga telah melalui berbagai ranjau lain sepanjang beliau bergelar ahli politik. Pengalamannya yang berbagai itu menjadikan beliau sudah amat masak dengan ragam politik, pernah kalah dan pernah menang dalam pertandingan kerusi pilihanraya.

Jumlah wang jamin sebanyak RM15000 yang ditetapkan keatas Mat Sabu tentunya mempunyai fungsi tersendiri. Ramai kawan-kawan bertanya saya tentang jaminan itu. Mereka pernah mendengar perkataan 'wang jamin' atau 'jamin' sebelum ini tetapi kurang pasti adakah jamin di mahkamah sama dengan jamin biasiswa atau jamin orang pinjam wang Bank Rakyat. Yang bertanya ini bukan orang koman-koman, bukan orang yang tidak bersekolah tinggi.

Tentu ini menghairankan!

Hasilnya saya dapati ramai orang belum tahu atau belum faham apa itu jaminan mahkamah. Ramai orang fikir jamin itu seperti apa yang selalu disebut hari-hari : nasi lemak Tanglin dijamin sedap atau teh tarik mamak aku jamin sedap punya!

Jaminan mahkamah bagi sesuatu kes yang boleh dijamin adalah sebagaimana disebut dalam seksyen 387, Kanun Acara Jenayah serta sebagaimana diterangkan selanjutnya dalam seksyen-seksyen berikutnya. Ini bermakna kecuali dalam kes-kes yang tidak boleh dijamin, seseorang yang dituduh di mahkamah akan ditawarkan jaminan oleh pihak pendakwaan, biasanya semasa berjalannya proses pertuduhan di hadapan magistrate atau hakim. Jumlah wang jaminannya adalah berdasarkan atau bergantung kepada keadaan satu-satu kes. Sebab itulah kita dapati jumlah wang jaminan adalah berbeza-beza.

Cukupkah dengan hanya menyediakan wang jaminan?

Kebiasaannya selain wang jaminan, mahkamah akan memerintahkan seorang penjamin turut sanggup menjamin orang yang kena tuduh. Tujuan asasnya ialah penjamin ini akan mempastikan orang yang dijamin hadir ke mahkanah pada hari perbicaraan. Oleh itu selalunya mahkamah akan meminta orang yang lebih besar pengaruhnya keatas orang kena tuduh menjadi penjamin.

Faham ke tu?

Kalau masih kurang faham, ambillah masa sesekali pergi hadiri sidang mahkamah, dapat juga belajar serba sedikit. Kalau asyik pergi karaoke apa dapat?

Mat Sabu kalau baca coretan saya ini tentu dia suka. Ini boleh menjadi sedikit dari bahan ceramahnya yang berbagai itu. Ceramah Mat Sabu yang menghiburkan itu sejak lama dulu dihadiri oleh ramai orang. Selepas ini tentu ceramah Mat Sabu akan meletup lagi.

Begitulah.


No comments:

Post a Comment