27 September 2011

Lutut Sakit Leher Perit

Memandu dalam kesesakan jalanraya memang memeritkan. Terasa lenguh segala sendi. Lutut jadi sakit kalau kenderaan jenis bukan otomatik. Kenderaan jalan tersengguk-sengguk macam kura-kura abau melintas jambatan kayu. Berjalan berhenti, berjalan berhenti.

Kalau misalnya ada pula hujan keadaan jadi lagi parah. Kesesakan demi kesesakan dimana-mana sahaja. Jalan enam lorong terasa macam tiada guna. Naik kereta lembu lebih cepat sampai ke destinasi berbanding memandu kereta mewah serba canggih. Berpeluh jadinya walaupun kenderaan dipasang alat hawa dingin terkini. Bahu peluh dan jebat menerpa hidung satu persatu.

Mana ada pemandu rasa gembira dalam keadaan begitu. Kadang-kadang terasa mahu saja kenderaan ditinggalkan terbungkang di tepi jalan. Ada kenderaan pun tak guna. Minyak habis, tenaga habis, kenderaan berjam-jam tersangkut.

Demikianlah yang dialami sehari-hari oleh warga kota. Perkataan 'kesesakan jalanraya' atau 'traffic jam' bukan suatu perkara asing. Keadaan itu sudah jadi lumrah, sudah mangli. Kesesakan jalanraya sudah jadi satu dari rencah kehidupan dunia perbandaran. Kesesakan jalanraya dikaitkan dengan bertambahnya pendapatan rakyat : semakin bertambah pendapatan rakyat semakin banyak kenderaan persendirian dijalan.

Sungguhpun begitu kesesakan yang melampau bukanlah satu pertanda yang bagus. Petrol dihabiskan. Karbon dioksida semakin banyak di ruang udara. Masa bersama keluarga banyak yang terbuang. Mesyuarat tergendala. Kadang-kadang orang jadi iseng oleh kerenah kesesakan jalanraya. Kadang-kadang kesesakan sebegitu membuat seseorang bertambah naik tekanan darah tinggi dan sakit jantung.

Sudah tentu para perancang bandar dan jurutera jalanraya sudah jenuh memikirkan jalan bagi mengatasi masalah ini. Sudah pasti mereka telah berusaha sebaik mungkin. Jalan yang sentiasa sesak tidak bagus untuk semua orang. Tidak untuk siapa saja.

Namun sehingga kita kesesakan jalanraya di bandar-bandar besar di negara kita masih seperti sebelum ini. Tidak berubah. Kesesakan jalanraya masih menghantui setiap orang.

Rakyat biasa macam kita akan terus sakit lutut untuk suatu jangkamasa yang lama!.

No comments:

Post a Comment