23 September 2011

Bangun Pagi Gosok Gigi


Kebiasaannya kita akan gosok gigi sesudah bangun pagi. Ada orang gosok gigi pakai jari, ada yang pakai kayu sugi, ada pula yang pakai garam atau arang. Ada orang yang gosok gigi pakai perca kain namun yang selalunya dilakukan ialah menggunakan berus gigi yang mudah dibeli di kedai-kedai.

Kalau tidur di hotel saya akan pastikan ubat gigi dan berusnya dibawa sekali. Saya juga biasanya akan melihat adakah pihak hotel menyediakan ubat dan berus gigi. Saya akan pastikan perkara ini kerana gosok gigi dan bangun pagi adalah aktiviti otomatik hampir semua orang dizaman ini. Yang tidak menggosok gigi sesudah bangun pagi hanyalah mereka yang sakit bibir atau sakit gusi sahaja.

Kalau seseorang itu tidak mengalami sakit gigi, sakit gusi atau sakit bibir tetapi tidak menggosok gigi tentulah ada yang tidak kena dengan dia. Mungkin dia seorang yang pemalas. Mungkin juga dia mahu tahi giginya berkumpul banyak dan bertukar jadi emas untuk dijual. Lagipun harga emas sekarang ini tinggi, bolehlah dia jual untuk menambah pendapatan. Dalam suasana ekonomi yang tidak menentu seperti sekarang, apa saja boleh dijual demi meneruskan hidup.

Bangun pagi dan gosok gigi adalah rutin kehidupan kita sama seperti rutin-rutin yang lain. Kita perlu makan, minum, berkeluarga, bekerja dan sebagainya. Kita perlu melalui semua rutin harian sama ada kita hidup dalam masyarakat atau hidup sendirian dalam gua atau di hutan. Maka jika kita lari dari rutin harian, hidup kita jadi canggung, jadi tidak menentu.

Tentulah ramai diantara kita biasa berhadapan dengan situasi orang yang tidak melayari kehidupannya secara normal. Kalau seseorang itu tidak gosok gigi kita tentu rasa geli-geleman. Kalau seseorang itu malas bekerja tentulah kita rasa hairan atau tidak suka kepadanya. Pendekkata adalah menjadi tuntutan masyarakat agar anggotanya melalui atau hidup secara normal, mengikut amalan atau rutin biasa.

Itu mengenai individu, mengenai anggota masyarakat. Bagaimana pula dengan hidup bernegara? Apakah ada rutin hidup sesebuah negara?

Negara juga seperti manusia, seperti seorang individu. Negara hidup dalam masyarakat antarabangsa. Negara terikat dengan norma-norma yang menjadi amalan masyarakat antarabangsa. Negara terikat kepada peraturan-peraturan masyarakat antarabangsa yang bertamaddun. Negara tidak boleh lari dari ini semua.

Oleh itu jika negara bermasalah, perkara itu hendaklah diselesaikan dikalangan kelompok-kelompok atau anggota masyarakat. Apa saja masalah baik ekonomi, politik atau sosial hendaklah diselesaikan. Jangan biarkan masalah itu bertapuk, atau menjadi gawat sehingga tidak boleh diselesikan dengan mudah.

Membiarkan masalah negara tidak diselesaikan ibarat membiar tahi gigi tidak digosok. Lama-lama gigi jadi berkarat, gigi jadi rosak. Jalan mudah mengubat gigi rosak ialah dengan mencabut gigi itu. Walaupun sakit akibat dicabut, sehari dua legalah sakit itu.

Kalau negara sakit, negara rosak bagaimana?

No comments:

Post a Comment