24 September 2011

Kecenderungan Dan Keutamaan

Buat pertama kali hari ini saya menghadiri rumah terbuka, itupun kalau boleh dikatakan rumah terbuka, yang diadakan oleh sahabat saya Mohd Sayuti Omar di rumahnya di Wangsa Maju. Saya katakan pertama kali ialah kerana itulah satu-satunya rumah yang mengadakan 'rumah terbuka' yang saya kunjungi sempena aidil fitri tahun ini.

'Rumah terbuka' anjuran Sayuti amat sederhana. Tiada khemah didirikan, tiada musik, tiada makanan lazat seperti satey atau barbeque kambing. Yang ada hanyalah nasi dagang enak versi Kelantan yang dimasak sendiri oleh isterinya. Yang ada hanya sedikit keretuk daging untuk dimakan dengan lemang. Yang ada hanyalah keretuk kepala kambing bersama pisang emas dan air sirap. Itu sahaja.

Tentulah menu begini amat sederhana. Tentulah menu begini tidak menarik perhatian sesetengah orang, apalagi Sayuti adalah nama besar dalam dunia penulisan politik tanahair. Orang seperti beliau biasanya akan mengadakan rumah terbuka secara lebih gah dengan menjemput ribuan orang. Sayuti hanya menjemput 40 orang rakan facebook beliau. Turut dijemput adalah rakan-rakan rapat beliau untuk mengulik kepala kambing istimewanya.

Apa yang Sayuti lakukan tentu jauh berbeza dengan rumah terbuka bersaiz mega anjuran individu tertentu, jabatan-jabatan, organisasi dan syarikat-syarikat di seluruh negara. Rumah terbuka sedemikian akan mendirikan khemah-khemah besar buat menampung ribuan hadirin. Ada yang mencapai puluhan ribu hadirin sebagaimana dilapurkan oleh media-media massa.

Tentulah rumah terbuka begitu lengkap dengan musik atau penyanyi yang didatangkan khas untuk menghibur tetamu yang hadir. Selain dari itu ada rumah terbuka yang menyediakan set karaoke yang akan diisi dengan nyanyian oleh mereka yang gian menyanyi walaupun suami atau isterinya menyembunyikan muka akibat malu!.

Persoalan kita disini ialah apakah kewajaran mengadakan rumah terbuka sebegitu iaitu yang saya namakan rumah terbuka bertaraf mega?. Apakah rumah terbuka jenis ini patut menjadi ikutan dari setahun ke setahun sehingga menjadi tradisi yang tidak dapat dipisahkan dari mata rantai kehidupan di negara kita?. Adakah rumah terbuka skala ini menjadi simbol atau kayu pengukur kepada penganjurnya?

Saya perhatikan rumah terbuka mega ini mulai menjadi-jadi sejak beberapa tahun lalu. Ianya bermula dengan penganjuran oleh parti-parti politik, pertubuhan dan syarikat. Kegemaran ini kemudiannya diikuti oleh jabatan-jabatan atau agensi-agensi di seluruh negara. Akhirnya 'rumah terbuka' turut dianjur oleh individu-individu, politik dan bukan politik, yang menjadikan fenomena rumah terbuka ini semakin gegak gempita!.

Saya akui bahawa ada unsur baik hasil dari penganjuran rumah terbuka. Hadirin dari pelbagai kaum tentu sekali mewarnai suasana rumah terbuka menjadi lebih harmoni. Kunjungan teman-teman membuat hati 'tuan rumah' senang bukan kepalang. Celoteh dan usikan kawan-kawan yang lama tidak berjumpa membuat hati yang rawan menjadi mekar dan segar kembali. Cerita soksek-soksek yang dikhabarkan secara berbisik-bisik akan bertukar menjadi senyum simpul dan gelak ketawa puas.

Namun begitu sedarkah kita akan beberapa kesan negatif hasil dari trend rumah terbuka ini? Apakah rumah terbuka sebegini benar-benar perlu dalam masyarakat di negara ini?

Soal traffic jam perkara lain. Soal jarak tempat yang mesti dikunjungi juga perkara lain. Soal terpaksa menghadiri beberapa rumah terbuka dalam satu hari juga bukanlah menjadi masalah sangat. Bagi saya ada perkara besar lain yang melingkari amalan rumah terbuka ini perlu kita kaji. Bagi saya perkara ini patut kita fikir secara bersama supaya acara rumah terbuka tidak mendatangkan natijah yang tidak baik.

Aidil fitri hanya satu hari. Oklah, sebab ramai yang balik.kampung kita terimalah seminggu atau dua minggu sesudah hari raya sebagai wajar untuk terus meraikannya. Wajarkah kita berpesta hingga sebulan? Adakah agama kita membenarkannya? Adakah aidil fitri terlalu penting sehinggakan diraikan sedemikian.lama?

Rakyat seolah-oleh terus diajak berpesta sepanjang syawal. Rakyat tidak ditegur agar jangan membazir. Parti-parti politik amat galak menganjurkan.pesta raya ini. Apa saja parti politik yang ditunjangi orang Islam seolah-olah berlumba-lumba pengaruh menerusi pesta makan bersaiz mega sempena hari raya.

Apakah ini yang mahu diwariskan kepada rakyat terbanyak?

No comments:

Post a Comment