18 September 2011

Mendamaikan Rasa

Nampaknya perbincangan mengenai baik buruknya Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 dimansuhkan masih menjadi topik hangat yang diperbualkan diseluruh negara. Pendapat yang pro dan kontra ini pelbagai sifatnya berdasarkan sudut pandangan dan persepsi masing-masing. Seperti biasa setiap pihak coba mempertahankan hujjah  betapa perlu atau tidaknya Akta itu dimansuhkan.

Mereka yang selama ini mahu Akta itu dimansuhkan atau sekurang-kurangnya dikaji semula sudah tentunya menyambut baik pengumuman Perdana Menteri bahawa Akta yang sekian lama diperdebatkan itu akan dimansuhkan. Bagi mereka Akta yang dikira melanggar nilai-nilai keadilan dan demokrasi itu memang sepatutnya sudah lama tidak digunapakai dalam negara ini. Bagi mereka negara kita sudah berada dilingkungan negara moden yang tidak mewajarkan Akta sedemikian wujud. Bagi mereka juga Akta berkenaan sudah tidak relevan dengan persekitaran demokrasi negara.

Golongan ini menghujjah lanjut bahawa apa perlunya Akta itu. Negara bukan berada dalam keadaan darurat. Negara tidak lagi mengalami ancaman subversif. Negara tidak juga berada diambang perang dengan mana-mana pihak luar. Negara berada dalam keadaan aman dan damai dimana rakyat bebas bergerak kemana saja tanpa bimbang akan keselamatan diri, keluarga dan harta benda. Dalam masa yang sama negara menjadi tumpuan asing untuk bercuti, membeli belah dan mengadakan seminar-seminar. Lebih jauh dari itu negara menjadi tumpuan jutaan tenaga asing yang datang secara sah atau secara haram buat mencari rezki.

Maka kata mereka apa perlunya negara kita mempunyai Akta tersebut.

Terdapat pula kumpulan tertentu berpendapat bahawa Akta itu perlu dikekalkan dan tidak dimansuhkan sebagaimana diumumkan Perdana Menteri. Bagi mereka adalah lebih baik Akta itu dikekalkan sehinggalah suatu akta baru diwujudkan sebagai pengganti kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri tersebut. Adalah lebih baik diwujudkan akta baru terlebih dahulu. Suka tidak suka, kata mereka negara masih memerlukan satu akta yang cukup ampuh dan berkesan bagi menjamin keselamatan dalam negara kita.

Ada pula golongan lain melihat pengumuman Perdana Menteri hanya sekedar umpan politik menjelang pilihanraya umum ke tiga belas. Bagi mereka DS Najib sudah kehabisan modal untuk mendapatkan sokongan rakyat. Bagi mereka dokongan kepada parti pemerintah diperingkat pusat sudah berada diptahap tercorot sejak sekian lama. Bagi mereka DS Najib menjadikan pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri sebagai modal politik terbaik buat saat ini.

Benarkah begitu?

Di negara dimana hampir semua perkara dinilai dari sudut politik akan mengalami sepertimana apa yang sedang berlaku di tanahair kita. Segala perbahasan adalah berkisar disudut itu. Segala tindakan atau keputusan dipercayai dibuat atas pertimbangan politik. Di Malaysia segala urat nadi dan saraf minda hanya mempunyai unsur politik. Sungguh malang keadaan ini. Sungguh ia sesuatu yang kurang baik untuk kelangsungan hidup bernegara.

Jangan lupa bahawa selagi Akta itu tidak dimansuhkan melalui persidangan parlimen, Akta tersebut masih berkuatkuasa. Akta itu masih boleh dipakai. Akta itu masih bertaraf undang-undang yang sah!

Jika disorot kembali pemakaian Akta itu selama ini kita akan dapati pemakaiannya adalah terhadap semua orang, termasuk pegawai kerajaan. Akta itu tidak hanya dipakai terhadap ahli politik. Hanya apa yang kerap dipertikaikan ialah penahanan tanpa bicara yang dari sudut keadilan sejagat memang dibantah.

Bagi saya pengumuman DS Najib hanyalah suatu langkah dalam deretan perjalanan yang masih panjang!

No comments:

Post a Comment