16 September 2011

Debar Pagi

Pengumuman Perdana Menteri malam tadi bahawa Akta Keselamatan Dalam Negeri akan dimansuhkan menjadi lantunan baru dalam bualan disegenap pelosok negara. Tentunya topik besar ini menjadi suatu daya tarikan untuk dibincangkan oleh segenap lapisan masyarakat dengan berpandukan ilmu dan persepsi masing-masing, sebahagiannya dipengaruhi emosi, sebahagiannya bersandarkan kepada pengalaman selama Akta kontroversial itu dikuatkuasakan di negara kita.

Turut mendapat perhatian istimewa ialah beberapa peruntukan undang-undang lain akan dikaji dan dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan. Paling menarik ialah peruntukan tertentu Akta Polis juga akan disemak dan dimansuhkan agar selari dengan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan.

Akta-akta berkaitan kediaman terhad dan yang kena mengena dengan kebebasan dan hak asasi manusia juga nampaknya akan dikaji bagi menjamin apa yang dikatakan hak-hak demokrasi rakyat. Sesungguhnya ini adalah suatu langkah berani yang memerlukan political will untuk melaksanakannya. Debar pagi rakyat tentunya menjadi makin kuat bila mendengar semua ini.

Akta Keselamatan Dalam Negeri memang dikritik hebat oleh sebahagian rakyat sejak sekian lama. Akta yang memperuntukkan tahanan tanpa perbicaraan atas alasan keselamatan Persekutuan itu memang cukup kontroversi kerana dianggap melanggari norma-norma keadilan iaitu seseorang tidak boleh ditahan tanpa dibicarakan mengikut proses undang-undang negara. Tentunya Kerajaan memberikan alasan tertentu kenapa Akta itu wajar dipakai di negara kita. Dan pemakaian Akta itu sejak tahun 1960 sedikit sebanyak telah mewarnai iklim keselamatan dan politik negara ini.

Peruntukan dalam Akta Polis juga turut mendapat kritikan dari segenap lapisan masyarakat terutamanya dari kalangan NGO dan aktivis politik. Peruntukan yang dikira sebagai mengekang kebebasan bersuara, berhimpun dan berpersatuan itu tentunya tidak selari dengan Perlembagaan negara. Permit diperlukan untuk satu-satu perhimpunan atau demonstrasi sebagaimana dikehendaki Akta Polis dikritik kerana dikatakan bertentangan dengan semangat Perlembagaan.

Demikianlah yang terjadi sekitar tahun 1999 dan 2000 bilamana saya terlibat sebagai peguambela dalam suatu kes dibawah Akta Polis. Walaupun ada tiga orang lagi peguam namun sebagai peguam kanan saya dengan sendirinya mengetuai team peguam-peguam dalam kes berkenaan. Tentunya ia cukup menarik apalagi saya sendiri bukanlah hadir atas kapasiti mana-mana parti politik tetapi semata-mata sebagai seorang peguam professional!

Kes ini amat mudah. Sekumpulan ahli sebuah parti politik mengadakan demonstrasi membantah kehadiran athlet dari Israel yang mengakibatkan 54 orang ditahan dan dituduh di mahkamah. Demonstrasi berlaku diluar masjid sesudah selesai solat jumaat. Yang menariknya ialah seorang yang datang dari Kuantan, singgah solat jamak di masjid itu turut sama ditangkap dan dituduh di mahkamah.

Kes ini amat menarik kerana melibatkan jumlah jamaah yang ramai pada hari jumaat. Ianya seolah-olah menimbulkan persoalan bahawa apakah berdasarkan Akta Polis sedia ada, mereka yang hadir mengerjakan solat jumaat juga memerlukan permit polis?

Persoalan ini mungkin nampak lucu namun secara teknikalnya memang perhimpunan lima orang atau lebih adalah memerlukan permit polis. Ini bukan berlaku semasa solat jumaat tetapi seusai solat, lebih-lebih lagi bila berlakunya perhimpunan secara tidak terancang!.

Kes yang saya kendalikan ini adalah sebahagian dari kes-kes berkaitan perhimpunan tanpa permit polis diseluruh negara. Ini tidak termasuk kes-kes berbau politik lain yang sentiasa mendapat perhatian masyarakat.

Bagi saya pengumuman PM malam tadi memang amat ditunggu-tunggu sejak sekian lama. Biarlah apa yang telah berlalu menjadi lipatan sejarah. Rakyat ramai yang sudah cerdik. Biarlah rakyat sendiri menentukan buruk baik sesuatu perkara demi kelangsungan hidup bernegara.

Dirgahayu negaraku!

No comments:

Post a Comment