26 September 2011

Perubahan Minda

Petang tadi saya berbual panjang dengan seorang general bersara. Beliau masih segak bergaya walaupun umurnya sudah hampir 70 tahun. Baju bertali leher lengkap dengan kot menampakkan ketampanan beliau. Masih ceria dan sihat orangnya.

Perbualan selama hampir dua jam itu sungguh bererti buat saya. Sebelum ini saya jarang berbual panjang dengan pegawai kanan atau mantan pegawai tinggi tentera. Kalaupun berbual hanya sekedar cerita hal keluarga. Selalunya bila berbual dengan pegawai atau bekas pegawai begini kita hanya menjadi pendengar. Disiplin tentera seperti mensyaratkan orang lain hanya mendengar. Itu saja.

Sembang petang yang bertali arus itu menjangkau berbagai topik, dan sudah tentunya hal politik tanah air turut dibualkan. Sudah tentu segala segmen politik dan khabar burung turut disentuh. Malah ada ketikanya perbualan rancak itu menjadi begitu serious bila isu-isu negara diperkatakan satu persatu.

Bagi saya bualan@sembang@gebang petang tadi menampilkan satu hal yang penting. Sungguhpun mantan general itu masih mendokong parti pemerintah pusat, ternyata beliau cukup kritikal. Perubahan pemikiran nyata sudah. Kalau dulu general begini amat jarang bercakap secara terbuka dalam isu-isu negara, kali ini amat jelas berbeza. Pemikirannya nampak seakan selari dengan keluhan-keluhan semasa.

General ini nyata amat sayang pada negara, sama seperti kita semua. Tentulah sayang beliau sayang bertempat. Puluhan tahun usianya dihabiskan dalam tentera demi mempertahankan negara. Tentu beliau ada cerita suka duka selama bergelar tentera. Wajarlah kalau beliau melihat dengan hati yang walang akan apa yang sedang berlaku di tanah air. Memang patut beliau merasa begitu. Sayang beliau kepada negara mengatasi segala-galanya.

Mengambil intipati dari bualan separa serious itu saya dapat katakan bahawa hampir segenap lapisan masyarakat memandang secara kritikal perkembangan politik semasa. Hampir semua orang yang boleh berfikir, yang tidak emosi membuta tuli bimbang jika panas politik sekarang tidak ditangani dengan berhemah, segala yang kita bina selama ini akan hanya tinggal menjadi kenangan. Apa yang sudah dibina mungkin punah begitu sahaja.

Saya berkongsi nostalgia dan emosi mantan general itu. Saya fikir ini juga dikongsi ramai dikalangan kita. Bahawa untung nasib dan halatuju negara ini menjadi perhatian rakyat bukanlah perkara baru. Rakyat negara kita tanpa mengira keturunan tidak mahu negara ini dilanda musibah. Semangat patriotik rakyat, tanpa mengira kecenderungan  berparti, jangan dipersoalkan. Jangan hanya kerana sesuatu kenyataan dibuat oleh seseorang, kita mendesak tindakan yang bukan-bukan terhadap beliau. Berpolitik ada sopannya, ada hadnya.

Semoga kita sekelian mengerti. Semoga.

No comments:

Post a Comment