20 September 2011

Mahu Makan Apa Ya?

Bekerja di pusat bandar atau ditempat kerja yang jauh dari kediaman memang ada masalahnya. Yang pasti bila tengahari tiba ada satu persoalan yang bermain dikepala : mahu makan apa ya?

Keadaan ini berlaku karena makan tengahari adakalanya tidak menyelerakan. Ada kalanya langsung tidak sedap. Ada makanan yang terlalu masin atau terlalu tawar. Ada juga makanan yang entah apa-apa, berminyak atau sudah basi. Ada juga makanan yang amat pedas sehinggakan mengalir air mata dibuatnya.

Untuk membawa makanan dari rumah satu hal pula. Kalau isteri juga sibuk, pagi-pagi dah bergegas ke pejabat macam mana mahu disediakan makanan. Setakad teh o bolehlah. Kalau mahu makan sedap tunggulah petang nanti atau hujung minggu. Kalau mahu lagi sedap pergilah pekena nasi kandar atau nasi Arab. Ayam percik walaupun sedap tidak boleh selalu dimakan, nanti kolestrol bertambah dalam urat saraf dibadan.

Nasi arab pula walaupun menyelerakan namun harganya mak datok, mahal. Sepinggan nasi sama ikan, ayam atau kambing serta minuman sudah berharga rm40. Kalau campur chicken grill jadi lebih mahal. Perut jadi boroi kalau selalu makan. Poket juga jadi nipis.

Nasi kandar memang best. Kuah pekatnya membuat kita menjilat-jilat hujung jari. Kari ikan sama kacang bendi sungguh menyelerakan. Udang besar berharga rm25 seekor sedapnya bukan kepalang. Tambah satu cawan teh tarik mamak, nafas jadi semput sesudah makan!

Nasi briani? Ya memang sedap, apalagi kalau briani gam. Sepinggan nasi sama kari kambing atau ayam goreng waduh enak sekali. Harganya tidaklah mahal sangat. Nasi briani begini tentulah amat menyelerakan.

Itu adalah sebahagian dari menu makanan tengahari di negara kita. Banyak lagi jenis makanan lain yang ada dalam pasaran. Ianya bergantung atas selera kita, atas ruang masa yang kita ada.

Jadi mahu makan apa agaknya?

No comments:

Post a Comment