16 September 2011

Seksyen 27, Akta Polis 1967 dan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan

Pengumuman Perdana Menteri  sempena Hari Malaysia bahawa beberapa akta penting akan dimansuhkan dan yang lainnya disemak semula mendapat perhatian khusus rakyat negara ini. Tentunya ini dianggap sebagai langkah ke depan dalam era globalisasi dimana hal-hal berkaitan kebebasan dan hak asasi manusia mendapat liputan diseluruh dunia.

Salah satu akta yang akan disemak semula sebagaimana diumumkan Perdana Menteri ialah Akta Polis (Akta 344), 1967. Akta itu, khususnya seksyen 27 telah lama diperkatakan dikalangan pengamal undang-undang, aktivis masyarakat dan penggiat politik. Sudah tentunya peruntukan seksyen 27 tersebut dikritik hebat dan dianggap sebagai bertentangan dengan Perkara 10, Perlembagaan Persekutuan.

Apakah anggapan sedemikian benar? Atau adakah betul seksyen 27, Akta Polis bertentangan dengan kebebasan bercakap, berkumpul dan menubuhkan persatuan sebagaimana dijamin di bawah Perlembagaan? Adakah seksyen 27 tersebut memberi kuasa yang berlebihan kepada polis dalam hal-hal yang melibatkan perhimpunan ditempat awam?

Saya telah mengendalikan beberapa kes dibawah seksyen 27, Akta Polis sebagaimana saya sebutkan dalam tulisan terawal tadi. Kebanyakan kes-kes itu adalah melibatkan apa yang disebut sebagai "perhimpunan haram" kerana tiadanya permit polis bagi menganjurkan perhimpunan tersebut. Tentunya perhimpunan@demonstrasi tersebut hampir keseluruhannya kena mengena dengan isu politik, kecuali satu yang melibatkan hal pendidikan negara. Dan tentunya kebanyakan yang ditahan dan didakwa adalah aktivis politik atau mereka yang bersimpati dengan sesuatu isu atau tokoh.

Seksyen 27, Akta Polis memberi kuasa kepada polis untuk mengeluarkan atau tidak mengeluarkan permit bagi satu-satu perhimpunan. Sesuatu permohonan permit adalah dibuat kepada ketua polis daerah dimana perhimpunan ini hendak diadakan, dengan borang tertentu sebagaimana dikehendaki dari semasa ke semasa. Dan sudah tentulah kuasa sama ada untuk memberi, tidak memberi atau membatalkan permit berkenaan terletak pada polis dengan mengambil kira keadaan keselamatan pada masa berkenaan.

Inilah keadaannya buat masa ini. Sesuatu perhimpunan secara teknikalnya tidak boleh diadakan tanpa permit polis. Sesuatu perhimpunan tanpa permit adalah perhimpunan haram dan boleh disuraikan oleh polis. Seseorang yang menganjur atau berada dalam satu perhimpunan haram adalah melakukan satu kesalahan dibawah Akta Polis dan boleh dihukum jika sabit kesalahan.

Jadi dimana perginya jaminan kebebasan berhimpun sebagaimana dinyatakan dibawah Perkara 10, Perlembagaan?

Perkara 10, Perlembagaan bukanlah memberi kebebasan mutlak dalam hal kebebasan bercakap, berhimpun dan berpersatuan. Perkara 10(2) sendiri menghadkan kebebasan berkenaan bilamana ianya melibatkan soal keselamatan. Beberapa kes undang-undang yang telah diputuskan oleh mahkamah menunjukkan bahawa kebebasan dibawah Perkara 10 itu sendiri bukannya suatu kebebasan mutlak!

Yang menjadi persoalannya ialah adakah perhimpunan atau demonstrasi boleh dianggap sebagai mengancam keselamatan?

Disinilah bermulanya polimik dan kritikan yang tidak sudah-sudah terhadap Akta Polis tersebut. Dan bagi saya disinilah kita patut bermula untuk melihat semula akta itu sesuai dengan pengumuman Perdana Menteri malam tadi.

Ayuh mari kita bernuansa dalam gerak membangun negara tercinta!

No comments:

Post a Comment