21 September 2011

Sejuk Subuh

Pernahkan kita mendengar ada subuh panas, atau subuh suam-suam atau subuh bergelora?

Yang selalu kita dengar ialah sejuk subuh atau dingin subuh. Yang selalu kita sebut ialah heningnya subuh. Yang selalu didodoikan ialah subuh syafie, subuh gajah. Tiada subuh panas, subuh suam-suam atau subuh bergelora. Tiada juga subuh kancil, subuh musang atau subuh tikus.

Subuh adalah waktu yang amat hening, bagus untuk bermunajad, bagus untuk belajar. Subuh memberikan kita waktu damai, waktu dimana hampir kebanyakan persekitaran terasa syahdu meresap dijiwa. Subuh membawa bersamanya angin dingin segar menambat rasa mendamai jiwa.

Namun begitu sejuk subuh akan tidak terasa bilamana terjadi atau bakal terjadi hal-hal besar disekeliling kita. Kalau bergaduh dengan isteri misalnya, subuh menjadi ibarat tengahari yang panas terik. Kalau banyak hutang, subuh hanya ibarat hari yang tidak pernah ada malam. Kalau nak berjalan kemana-mana, terasa subuh amat lambat datang.

Demikianlah subuh dalam kehidupan kita sehari-hari.

Bagi penoreh getah, subuh-subuh syafie lagi dah bangun. Kena sedia baldi, pisau toreh, lampu dahi dan lain-lain. Bagi nelayan juga sama, kena bersedia dengan segala peralatan untuk turun ke laut menangkap ikan. Bagi pekerja pejabat kalau dah hampir waktu subuh jangan mengeliat lagi, mesti sudah siap mandi.

Subuh amat bererti dalam hidup sehari-hari!

No comments:

Post a Comment