17 September 2011

Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 : Kenapa?

Akta Keselamatan Dalam Negeri, 1960 akan dimansuhkan. Itulah pengumuman Perdana Menteri.

Kenapa akta itu (selepas ini disebut ISA) begitu penting sehingga diumumkan Perdana Menteri sebagai akan dimansuhkan ditengah cakap-cakap bahawa pilihanraya umum ke 13 akan diadakan dalam masa terdekat? Kenapakah ISA selalu sangat diperkatakan dan dalam sesetengah hal dianggap sebagai sesuatu yang amat menakutkan?

ISA digubal bagi membolehkan Kerajaan bertindak berhubung perkara-perkara yang mengancam keselamatan negara. ISA adalah satu undang-undang yang memberi banyak kuasa kepada pihak berwajib untuk mengambil tindakan bilamana keselamatan negara mungkin akan terjejas seandainya tindakan awal tidak diambil. ISA sejak diwujudkan memang ternyata berkesan mengawal ketenteraman awam.

Kalau begitu kenapa ISA perlu dimansuhkan?

Sejak lama ISA menjadi kontroversi kerana dianggap bertentangan dengan prinsip-prinsip keadilan iaitu seseorang tidak boleh ditahan tanpa dibicarakan di mahkamah undang-undang. Hujjahnya ialah jika benar seseorang itu mengancam keselamatan negara, mengapa beliau tidak dituduh dimahkamah? Mengapa beliau ditahan tanpa dibicarakan?

Tuntutan agar ISA dimansuhkan memang telah sekian lama dibuat. Kalangan politik, aktivis masyarakat, pemuka-pemuka gerakan hak asasi sejagat serta lain-lain pihak merasakan bahawa ISA sudah tidak kondusif lagi dizaman ini. Negara bukan berada dalam keadaan keselamatan yang tergugat. Dengan itu ISA tidak perlu lagi.

ISA dianggap sebagai draconian law dan hendaklah ditiadakan.

Adakah itu sebenarnya alasan kenapa ISA akan dimansuhkan sebagaimana pengumuman Perdana Menteri?

Setiap kita berhak terhadap pandangan masing-masing!

No comments:

Post a Comment