28 September 2011

Bahu Tempat Menangis 2

Sungguh seperti sudah ditakdirkan segala masaalah mulai datang bila kita sudah tidak lagi berkuasa. Kalau dulu rumput di halaman rumah tidak sempat menjalar karena dipijak kasut-kasut mereka yang datang bertandang. Kalau dulu ada saja buah tangan dikirim : ikan kelah, daging kijang, kulat susu harimau, daging rusa galak dan sebagainya. Sekarang semua itu sudah tiada.

Kalau dulu semua itu free, sekarang kena beli. Dulu pantang habis bertanya sudah ada jawapannya, sekarang sudah ada yang pura-pura pekak badak. Kalau dulu naik heli tentera pulang melawat kawasan, sekarang hendak mendekati helikopter itu pun jangan mimpi.

Jangan tanya soal kompang dan bunga manggar. Jangan tanya soal silat menyambut pembesar. Jangan tanya soal meresmikan apa-apa majlis, semua itu sudah tiada lagi. Semuanya tinggal kenangan.

Semua itu terjadi bila sudah tiada kuasa lagi. Semua itu terjadi bila tidak lagi bergelar pembesar negara atau pembesar negeri. Semua itu berlaku bila cakap sudah lagi tidak laku, bila sudah tidak jadi menteri, wakil rakyat atau ketua jabatan. Orang sudah tidak lagi hormat. Ah aku peduli apa, dia sudah tidak ada kuasa!.

Sebab itu ramai orang takut hilang kuasa. Hilang kuasa bererti tidak dipedulikan lagi. Jadi anjing buruk kepala. Sudahlah anjing itu najis, kepalanya buruk pula. Sungguh kasihan, menyedihkan. Kerana takut jadi beginilah orang sanggup jumpa segala bomoh, segala dukun. Sanggup mandi bunga, mandi di atas kubur dan berbagai lagi.

Kalau semua usaha untuk kekal berkuasa itu tidak berjaya, adakah sesiapa mahu membiarkan bahunya menjadi tempat mengalirkan airmata. Sanggupkah dia, tanpa pura-pura melihat airmata jatuh tap, tap, tap?

Sanggupkah?

No comments:

Post a Comment