23 September 2011

Malam Hujung Minggu

Malam hujung minggu cukup istimewa bagi sesetengah orang. Malam sebegini akan diisi dengan pelbagai program. Ada orang mengambil kesempatan hujung minggu untuk bersantai bersama keluarga.

Ada pula dikalangan kita menjadikan malam hujung minggu untuk lepak di kopitiam atau kedai mamak. Ada juga yang berkumpul di meja snooker atau cafe melayan kawan-kawan.

Tidak kurang pula ada yang menjadikan malam hujung minggu sebagai acara wajib pulang kampung. Bagi suami atau isteri yang berjauhan, malam hujung minggu adalah malam keramat yang kedatangannya ditunggu dengan penuh debar!.

Sebahagian teman-teman kita pula akan pulang menziarahi ibu-bapa sebaik sahaja tibanya hujung minggu. Malam hujung minggu adalah malam memandu pulang atau menaiki bas, keretapi, motorsikal atau pesawat menuju destinasi masing-masing.

Sesungguhnya malam hujung minggu adalah malam penuh acara, malam syahdu, malam gelora. Malam minggu membawa erti tersendiri, membenihkan harapan atau menghanguskan wang simpanan.

Namun kita jangan lupa bahawa ada segelintir rakyat yang tidak tahu apa relevannya malam hujung minggu bagi dia dan keluarganya. Bagi dia hujung minggu atau tidak, dia kena bekerja kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Baginya malam hujung minggu atau hari hujung minggu tiada apa-apa istimewanya.

Yang menjadi masalah di negara kita ialah golongan sebegini kurang mendapat perhatian. Hampir kebanyakan kita seperti tidak peduli untung nasib yang menimpa anggota masyarakat yang kurang bernasib baik ini. Kita hanya melihat atau peduli kepada yang besar-besar, yang hebat-hebat.

Mari kita melihat kebawah, menyantuni golongan serba daif ini. Masih belum terlalu lambat kalau kita berpakat mengumpul serba sedikit wang yang kita ada untuk membantu mereka. Masih ada ruang untuk kita berbakti kepada masyarakat kita sendiri!

No comments:

Post a Comment