26 September 2011

Sama-sama Cari Makan

Selalu kita dengar istilah 'cari makan' atau 'sama-sama cari makan' disebut oleh semua lapisan masyarakat di negara kita tanpa mengira pangkat dan keturunan. Istilah ini menjadi antara istilah yang popular dan difahami oleh hampir semua orang. Mat Bangla yang baru dua bulan bekerja di negara kita juga tahu maksud istilah ini.

'Cari makan' sudah menjadi semacam cara hidup di negara ini. Konsep cari makan menguasai minda dan tindakan kita. Cari makan bermaksud mencari rezeki untuk dimakan. Cari makan kadang-kadang tiada batasnya, tanpa mengira haram atau halal, sah atau tidak. Cari makan merentasi sempadan usia, sempadan jantina. Cari makan membuatkan orang kadang-kadang jadi gila.

Kerana cari makan orang sanggup buat apa saja. Orang sanggup bermati-matian mencari makan. Segala rintangan akan diatasi hanya kerana cari makan. Tanpa berusaha mencari makan, diri atau keluarga dikhuatiri tidak dapat makan.

Benarkah begitu?

Memang semua orang perlu mencari rezki atau bahasa mudahnya, cari makan. Rezeki yang dicari adalah untuk menyara diri dan keluarga. Rezki itu tentunya yang baik-baik dan tidak melanggar agama dan peraturan. Kalau nak cari makan biarlah sehingga tidak mengambil hak orang lain. Kalau nak cari makan biarlah jangan tamak sehingga bertimbun ke generasi cucu cicit. Kalau cari makan cara betul tidak mengapa.

Yang berlaku hari ini ialah konsep cari makan telah bertukar menjadi mengumpul kekayaan tanpa peduli hak orang lain. Kononnya cari makan tetapi sanggup pijak kepala kawan. Cari makan tetapi menipu sana sini. Cari makan dengan temberang kosong. Cari makan hanya kerana kenal orang berpengaruh, kenal ahli politik. Jadi penjual kawasan balak tetapi balaknya entah dimana.

Yang sedihnya ada ahli politik yang jadikan bidang itu tempat mencari makan. Umpamanya waktu ini ramai sangat ahli politik atau kakinya berusaha melobi agar dapat jadi calon. Bila jadi calon dan menang pilihan raya dapatlah ruang cari makan bertambah luas.

Wajarkah ini berlaku? Bukankah politik untuk berkhidmat, bukan cari makan?

Boleh kalau politik menjadi ruang mencari makan, tetapi biarlah berpada. Kita boleh lakukan apa saja demi mencari makan asal halal, asalkan sah!

Ayuh, mari kita cari makan. Sama-sama kita cari makan.

No comments:

Post a Comment