30 September 2011

Bahu Tempat Menangis 3

Apa yang saya tulis dalam siri Bahu Tempat Menangis sebelum ini adalah apa yang saya dengar dan perhatikan sendiri. Ia bukan rekaan atau khayalan saya sebagai penulis. Ia juga bukannya hasil bacaan disana sini.

Garapan saya itu berdasarkan keluhan dan rungutan kawan-kawan saya. Mereka ini sama ada mantan orang kuat politik atau bekas pegawai kanan Kerajaan. Bekas@mantan orang kuat politik adalah bekas wakil rakyat atau bekas menteri yang bergaul dengan saya sejak sekian lama. Sebahagian dari mereka adalah rakan-rakan yang menjadi team solat jumaat saya. Mereka ini adalah rakan-rakan peribadi saya hingga ke hari ini.

Mungkin ada orang akan secara sinis menempelak keluhan teman-teman saya ini. Bagi saya teman-teman ini punyai pendirian dalam berpolitik atau semasa mengetuai sesuatu jabatan. Sebab itu mereka sanggup bercerita, apatah lagi kalau kami makan tengahari sesudah solat jumaat. Dua atau tiga jam itu akan dihabiskan bercerita itu dan ini.

Jangan anggap bahawa sesudah tidak berkuasa barulah mereka merungut. Akibat berpegang pada prinsiplah mereka ini, terutama rakan-rakan politik saya, jangka hayat mereka sebagai ahli politik tidak panjang. Jangka hayat politik mereka semput-semput walaupun bapa-bapa mereka negarawan.

Kadang-kadang saya kasihan melihat teman-teman ini. Walaupun mereka masih kaya raya, mereka seperti dipinggirkan. Rupa-rupanya pengalaman ini dirasai oleh ramai orang. Sungguhpun ada yang masih menghisap cigar berharga rm500 atau lebih sebatang, keluh kesah tetap ada. Kekayaan tanpa kuasa rupa-rupanya kurang bermakna.

Patutlah ramai sangat orang merasa takut hilang kuasa!.

No comments:

Post a Comment