26 September 2011

Kalut Pagi Isnin

Memang hari isnin hari yang sibuk. Hari dimana segala aktiviti mingguan bermula. Hari inilah ramai orang bergegas ke pejabat, ke gedung atau kemana sahaja untuk memulakan tugas atau perniagaan. Hari isnin ibarat penghulu segala hari.

Sungguh nampak kalut setiap hari isnin, apa lagi diawal pagi. Kalutnya bukan kepalang. Kelam kabutnya macam keadaan nak berperang. Jalanraya penuh dengan kenderaan. Bas sekolah beratur di jalan-jalan menuju destinasi. Motorkar, motosikal malah apa saja kenderaan berpusu-pusu membanjiri jalan. Bas atau lori tidak terkecuali.

Kenapa pagi isnin jadi kalut? Kenapa pagi isnin jadi ribut? Apa sebabnya pagi isnin ramai orang tidak bermuka ceria?

Sepatutnya hari isnin, lebih-lebih lagi paginya, kita bermuka ceria. Kita menguntum senyum. Kita menjadi lebih selesa setelah dua hari berhujung minggu. Kita bertolak ke tempat kerja dengan hati yang berbunga, dengan wajah gembira. Kita jadikan pagi isnin tidak bernafas dalam lumpur. Biar pagi isnin menjadi pagi terbaik untuk kita semua.

Oleh itu jangan kita jadikan pagi isnin hari berlumba-lumba di jalanraya. Memang semua orang perlu segera sampai ke tempat kerja. Memang semua orang perlu punch card. Memang ramai orang perlu beratur atau sebagainya. Kenapa perlu kalut? Kenapa perlu terburu-buru?

Yang menjadikan pagi isnin kalut dan kelam kabut adalah kita sendiri. Kitalah juga yang boleh membikin pagi isnin tenang dan sentosa. Kita juga boleh membuat pagi isnin penuh ceria. Adakah kita sanggup atau mampu melakukannya?

Tentulah kita mampu!.

No comments:

Post a Comment