27 September 2011

Selembut Pagi

Pagi ini cuaca amat nyaman sekali. Redup akibat hujan nyata mendamaikan. Cahaya mentari bagaikan malas mahu memanah bumi. Awan kemulus masih bertebar megah di angkasa. Akan hujan lagikah sebentar nanti?

Dikejauhan terdengar suara katak memanggil hujan. Burung murai yang biasanya bermulut becok hilang entah kemana. Sang rama-rama bersembunyi. Ketitir dan balam tidak galak berbunyi. Hanya sesekali kedengaran burung merbah dan tempua berlagu risau entah kerana apa.

Memang damai. Mengasyikkan. Mempesonakan. Namun hatiku bertanya apakah erti semua ini. Apakah segala unggas itu sedang bertapa? Ataukah mereka bersedih atas kematian rakannya? Mungkinkah mereka sedang bersidang ehwal alam sekitar yang makin rosak binasa?

Dan hatiku menggaru-garu benak yang tidak kelihatan sambil bertanya : apa mahu berlaku kepada dunia kita?

Tsunami sudah acap terjadi. Gempa bumi sudah tidak terhitung. Banjir besar berlaku bila-bila masa sahaja. Ribut taufan dengan gembira melanda berbagai benua. Kemarau panjang membunuh haiwan, tanaman dan manusia. Perang berlaku dimana-mana. Kerosakan demi kerosakan mencangkul bumi sedikit demi sedikit.

Oh demikiankah apa yang berlaku?

Moga pagi lembut ini dapat kita nikmati sebelum dunia dibawa pergi menurut ketentuan Ilahi.

Bukankah tangan-tangan manusia yang merosakkan dunia ini? Dunia kita bersama sedang menuju penghujungnya!

No comments:

Post a Comment