29 September 2011

Durian Gajah Dan Kopi Tahi Musang

Sejak sekian lama saya memang minat masuk ke hutan. Sewaktu musim berburu saya akan ikut kawan-kawan berburu, biasanya disekitar bulan november atau disember bila Perhilitan mengeluarkan lesen. Kalau bukan musim berburu biasanya saya masuk hutan untuk memancing atau mengikuti aktiviti lasak kenderaan 4x4.

Bersama kawan-kawan kami akan masuk jauh ke hutan, biasanya di pedalaman Pahang, Selangor, Perak atau Johor. Ekspedisi ini mengambil masa beberapa hari. Sudah tentulah kami bermalam didalam khemah di hutan. Jangan tanyalah soal lintah, pacat dan nyamuk. Kalau masuk hutan janganlah hendak diharap tilam empuk. Lena di banir pokok pun jadi. Tidur di dalam khemah beralaskan tikar nipis cukup enak rasanya. Kalau hanya kain pelikat yang dibawa, kesejukan di dalam hutan akan membuat kita mengerekot sampai ke dagu.

Bagaimana enaknya makan, beraktiviti dan tidur dalam hutan memang sukar mahu dicerita. Hanya pengalaman yang dapat menggambarkan segala-galanya. Nasi sejuk sama sambal cukup sedap rasanya. Daging fresh dipotong, basuh sikit-sikit kemudian dipanggang sudah cukup menterbalikkan sebuah periuk nasi bersaiz sederhana. Ulam serai kayu, cemamar, sekentut dan ikan haruan sebesar lengan dibakar bersalut tanah liat amboi mak sangatlah sedapnya. Sesekali ikan tengalan, patin dan baung masak tempoyak atau cili api membuat nasi dimakan sehingga keraknya!

Begitulah pengalaman saya selama ini. Mendengar ngauman harimau, tempikan gajah dan dengusan babi hutan adalah perkara biasa. Menemui durian tahi gajah sepertimana pengalaman kami di sekitar hutan tasik Bera juga cukup mendebarkan. Najis gajah yang masih berasap menunjukkan binatang itu baru sahaja lalu. Rumput yang membaluti durian dan keluar sebagai najis itu bukannya sedikit. Kawanan gajah terdiri dari beberapa ekor hingga berbelas ekor. Rasa takut juga dibuatnya.

Kata orang durian tahi gajah boleh dimakan. Itu kata orang Asli dan cina pekerja balak. Memanglah boleh dimakan sebab durian itu hampir tidak terjejas langsung. Hanya dari segi hukum fekah tentulah ini menjadi was-was sebab ianya adalah keluar sebagai najis gajah. Najis hukumnya tidak boleh dimakan.

Tentulah durian tahi gajah ini tiada bezanya dengan kopi tahi musang. Katanya kopi itu adalah kopi terbaik yang dimakan musang lalu dikeluarkan sebagai najis. Biji kopi itu tidak terjejas, masih elok dan boleh dimakan. Kopi tahi musang telah diangkat sebagai kopi terbaik Indonesia. Dia dikatakan mempunyai aroma terbaik dan lazatnya sukar mahu digambarkan.

Bagi saya durian tahi gajah atau kopi tahi musang sama saja tarafnya!.

1 comment:

  1. jika kopi yg telah melalui saluran najis musang terasa lebih sedap dari kopi biasa.. secara logiknya.. tentulah kopi itu telah melalui proses penyerapan dgn benda-benda lain dalam perut musang tersebut...

    ReplyDelete