25 September 2011

Mengeliat Dipagi Ahad

Pagi ahad adalah pagi hujung minggu. Pagi ahad adalah pagi dimana ramai orang tidak pergi bekerja. Pagi ahad adalah off day, hari libur atau disebut juga sebagai hari minggu. Tentulah hari ahad menjadi hari yang dinanti-nanti oleh ramai orang.

Hari ahad atau pagi ahad ada signifikannya tersendiri. Tentunya hari ini adalah hari bermalas-malas, hari dimana tempat tidur lambat ditinggalkan. Hari dimana kain selimut ditarik ke atas menutupi kepala sambil kaki mengerekot hingga kedagu. Pagi ahad ialah pagi dimana ramai orang bangun lewat dari tidur. Pagi ahad ramai orang akan sembahyang subuh gajah atau langsung tidak sembahyang.

Memang sedap mengeliat dipagi ahad.

Cukupkah sekedar mengeliat dipagi-pagi begini? Bukankah pagi ahad menyediakan ruang masa santai yang cukup buat kita bersenam mengeluarkan peluh? Tidakkah pagi ahad wajar kita gunakan untuk menarik nafas panjang-panjang dan kemudian menghembusnya buat menukar oksigen yang lama bertapa dikantung paru-paru?

Setiap dari kita memunafaatkan pagi ahad dengan cara berbeza. Sebahagiannya akan tidur semula sesudah solat subuh hingga matahari tinggi. Sesetengahnya sejak awal-awal pagi sudah menghidupkan enjin kenderaan 4x4 menuju tasik, sungai atau tepi pantai memburu udang galah, toman dan lain-lain ikan. Sesetengah yang lain pula akan ke pasar membeli segala keperluan untuk stok mingguan di rumah.

Ada juga yang menggunakan pagi ahad untuk bersenaman buat menyihatkan badan. Tidak kiralah apa jenis senaman asalkan badan sihat, asalkan lemak-lemak yang berbonjol-bonjol pada anggota tertentu dapat dinyahkan. Senaman tentunya membuat kita jadi segar, bertenaga sepanjang hari. Senaman amat menyamankan minda, merawat badan agar sihat sejahtera.

Dimana kategori anda? Berselimut hingga lewat tengahari atau bangun pagi bersenam.guna merawat diri?

Jom kita chi kung!.

No comments:

Post a Comment