28 September 2011

Bahu Tempat Menangis

Hidup melalui pancaroba yang pelbagai. Kita ditakdirkan menghadapi suka duka susah senang silih berganti. Jatuh bangun dalam hidup sesuatu yang lumrah. Tidak ada orang yang sentiasa di bawah atau sentiasa di atas. Itulah hukum alam.

Masa kita di atas, sewaktu kocek penuh wang ramai teman dan rakan mengelilingi kita. Hanya cerita seronok yang diperkatakan. Hanya ampu dan hasutan menjadi halua telinga. Rumah kita akan sentiasa ramai dengan kenalan mengadu itu dan ini. Kalau kita hendak bersin ada yang akan cepat-cepat hulurkan kertas tissue. Ada yang terbongkok-bongkok tunduk menghormati kita. Pegawai-pegawai bank dan jurujual silih berganti buat temujanji untuk berjumpa. Jambangan bunga dan kek berlambak di rumah dan di pejabat bila tiba tarikh hari jadi kita. Entah siapa yang menghantarnya, entah berapa harganya.

Puji-pujian usah kiralah. Tukang ampu memang ramai, memang handal. Masing-masing hendak menggembirakan kita. Masing-masing mahu dekat dengan kita. Masing-masing mahu berbudi. Mereka sanggup lakukan apa saja untuk mengambil hati kita. Begitulah.

Masa kita jatuh, masa kita susah, adakah mereka ini disamping kita. Adakah teman yang sanggup menghulurkan bahunya tempat kita menangis? Mana pergi segala pukulan kompang? Kemana menghilang segala sanjungan? Kemana perginya payung yang dihulurkan sebelum ini?

Kita hanya menangis sendiri. Kita jadi manusia terbuang. Kita sudah tidak berguna lagi. Kita hanya sejarah silam. Kita cuma pahlawan yang tewas. Kita ditinggalkan. Yang ada pada kita hanya nostalgia sewaktu berkuasa!

No comments:

Post a Comment