22 September 2011

Sampai Bila?

Orang selalu bertanya sampai bila keadaan akan berterusan begini? Sampai bila suasana tidak sihat dalam iklim politik di negara kita akan menjadi tenang? Tidakkah suasana begini bukan sesuatu yang dikehendaki oleh semua orang?

Semenjak berakhirnya pilihanraya umum tahun 2008, banyak peristiwa berlaku dalam kancah politik tanahair. Suhu politik sejak itu terus naik dan bagaikan tidak mahu turun lagi. Keadaan menjadi sentiasa panas sebagaimana panasnya cuaca harian yang menaik akibat bertukarnya pola cuaca dunia.

Kenapa ini semua terjadi?

Tidakkah ada usaha dikalangan ahli-ahli politik untuk membendung suasana ini? Apakah keadaan yang tidak bagus untuk semua orang sengaja dibiarkan begitu atas sesuatu sebab?

Tentu kita bingung memikirkannya.

Mungkin pihak berwajib merasa prihatin atas perkara ini. Mungkin juga ahli-ahli politik risau melihat semua ini. Namun apakah cukup sekedar prihatin, sekedar risau?

Rakyat terbanyak sedang memerhatikan perkara ini. Jadi, lakukanlah sesuatu demi negara yang kita sayangi . Apa salahnya kalau semua pihak duduk bersama dengan kepala dingin? Apa ruginya bermusyawarah, bertolak ansur?

No comments:

Post a Comment