27 September 2011

Berguru Dari Kesusahan

Hidup kita berbagai-bagai. Ada yang senang dan ada yang susah. Orang senang hidup cara senang, orang susah hidup cara susah. Setiap orang juga akan merasai detik-detik senang atau saat-saat susah sepanjang hidupnya sebagai manusia. Itulah adat hidup. Senang dan susah silih berganti.

Tidak ada orang mahu susah. Kalau boleh kita tidak mahu merasai pahit maung hidup susah. Hidup akan menjadi lebih susah kalau kita pernah senang. Kalau tidak pernah senang tidaklah terasa sangat. Kalau sepanjang masa susah, ianya sudah menjadi suatu kesenangan!

Beberapa tahun lama saya mengalami detik-detik getir dalam hidup. Anak saya disahkan mengidap penyakit kronik dan terpaksa dirawat di Hospital Kuala Lumpur. Rawatan di Institut Padeatrik HKL ini mengambil masa cukup lama. Oleh kerana anak itu memerlukan jagaan, saya membuat satu keputusan besar iaitu saya akan menjaganya di wad.

Saya katakan keputusan besar ialah kerana saya kena memilih antara menjaganya sendiri atau meminta orang lain menjaganya. Menjaganya sendiri bermakna saya kena tidur di hospital untuk satu tempoh yang tidak pasti. Menjaganya bermakna segala tali leher dan pakaian berjenama yang selalunya membaluti saya mesti dikesampingkan. Menjaganya bermakna saya selalu kena berkain pelikat, berbaju seadanya, bersandal dan hidup koro dalam wad.

Demi anak, saya memilih untuk menumpukan perhatian bagi melawan penyakit yang dihadapi anak saya. Tidak mengapa, wang boleh dicari. Tidak mengapa saya makan nasi hospital yang sedap itu. Tidak mengapa saya mundar mandir di hospital kongo tidak tahu mahu buat apa semasa anak saya dalam bilik rawatan.

Dan disepanjang hampir dua tahun anak saya dirawat entah berapa kematian pesakit saya saksikan sendiri. Kadang-kadang hampir setiap hari ada kematian. Kanak-kanak yang belum begitu mengenal dunia dijemput pergi dalam usia amat muda. Kanak-kanak yang belum puas bermain pergi menemui Ilahi dengan ditangisi keluarga dan rakan taulan. Mereka pergi seorang demi seorang.

Bagi saya kematian sudah jadi perkara biasa. Membantu keluarga simati sudah jadi peraturan tidak bertulis disitu. Menghulur wang membeli pampers atau makanan yang diidam kanak-kanak yang sakit itu usah disebut lagi. Kalau ada duit hulurkan saja. Kadang-kadang bila bapa atau ibu kanak-kanak berkenaan hendak pulang 'cuti' sedangkan wangnya tiada sudah tentu kena dibantu.

Itulah rutin harian selama berbulan-bulan, jaga anak dan jaga anak. Tugas professional saya hampir terabai, mujurlah ada rakan kongsi dan pembantu-pembantu. Saya memang tidak boleh menumpukan perhatian kepada kerja. Tidak mungkin saya boleh berfikir bagi menyelesaikan masalah client sedangkan seluruh jiwa dan minda saya di wad hospital. Saya akan berlaku tidak adil kepada mereka yang mengharapkan khidmat saya.

Pengalaman tersebut mengajar saya beberapa perkara dalam hidup. Yang pertamanya ialah jangan mengharapkan orang yang pernah kita tolong akan menolong semasa kita susah. Kedua, semasa susahlah kita dapat menilai saudara dan kawan sebenar. Ketiga, walau susah bagaimanapun akan ada penyelesaiannya. Keempat, jangan putus berusaha. Kelima, mati itu amat dekat!.

Kalau orang bertanya bagaimana saya boleh bertahan dalam keadaan pendapatan yang susut tiga perempat dari pendapatan biasa semasa menjaga anak itu, jawapannya amat mudah. Saya sudah alami insiden bekalan eletrik hendak dipotong, saya sudah alami income tax membuat tuntutan, kad kredit minta dibayar dan entah apa.lagi. Semua itu saya lalui. Saya berguru melalui pengalaman. Jadi apa perlunya saya panik dan susah hati?

Yakinlah bahawa Allah menguji kerana kita mampu menghadapinya. Segala-galanya ditangan Allah. Kun fayakun.

No comments:

Post a Comment