29 September 2011

Khabar Dari The Mall

The Mall adalah nama kompleks perniagaan yang ternama. Terletak berhadapan PWTC dan hotel Sri Pacific serta bersebelahan hotel the Legend memberikan imej tersendiri kepada the Mall. Kompleks itu dikira tempat mewah. Kompleks itu dianggap simbol orang berduit.

Bagi saya the Mall di Kuala Lumpur ini hanya biasa-biasa saja. Ianya tidaklah semewah yang disangka, semewah yang digambarkan. Kompleks itu hanya menempatkan pusat membeli belah dan agensi Kerajaan. Tiada yang istimewa. Lagipun semasa ofis saya beroperasi di Jalan Rahmat bersebelahan dewan pameran PWTC, the Mall hanya tempat saya makan tengahari. The Mall hanyalah tempat saya minum kopi.

Dengan berjalan kaki saya akan sampai ke the Mall dalam masa yang singkat. The Mall yang ramah dengan pengunjung itu sentiasa mesra menyambut saya. The Mall tidak seperti Sogo yang padat dengan manusia. The Mall sesak cuma sesekali, terutama semasa berlangsungnya pesta buku antarabangsa atau Persidangan Agung Umno. Selain dari waktu itu the Mall cukup lapang tanpa kelam kabut.

Yang membezakan the Mall dengan tempat tumpuan atau kompleks perniagaan lain ialah disitulah tempat berkumpul segala broker-broker perniagaan dan ahli-ahli politik berbagai kelas. Disitulah juga tempat berkumpulnya agen-agen tertentu. The Mall sudah menjadi semacam "sarang" mereka.

Disinilah kita boleh temui surat tawaran kontrek atau konsesi balak bernilai berjuta-juta. Disini juga terdapat borang berkaitan permohonan tanah yang belum dibayar premium. Disini ada agen, ada penjual, ada pembeli. Disinilah mereka bertemu terutamanya diwaktu petang berbual sambil minum-minum.

Jangan terkejut kalau terdapat entah berapa ramai dato' atau kadang-kadang tan sri berlegar disitu. Mereka kesana bukan untuk jual projek. Kebanyakan dato' atau tan sri itu kesana bukan untuk jadi agen. Bagi mereka the Mall ibarat mini Parlimen dimana isu-iau negara dibahaskan. Untuk mengunjungi Parlimen bekas orang kuat politik seperti ini rasa sedikit segan, maklumlah mereka mungkin kurang diperhatikan lagi.

Maka jadilah the Mall tempat terbaik berjumpa dan bersembang. Berita atau khabar yang diperolehi dari the Mall sukar diperolehi di tempat lain. Cerita-cerita dari the Mall biasanya bertaraf separuh resmi. Cerita-cerita begitu akhirnya sebahagian besar didapati benar. Ada juga cerita-cerita auta, temberang dan angan-angan. Walaupun begitu khabar dari the Mall bukannya sebarang khabar.

Kalau ada masa, ada duit lebih, berkunjunglah ke the Mall. Jika sesudah minum dan terasa mahu balik awal, jangan fikir banyak kali untuk membayar harga makanan dan minuman bagi dua tiga meja. Khabar yang saudara dengar disitu nilainya lebih besar dari nilai wang yang saudara belanjakan.

Begitulah.

No comments:

Post a Comment