25 September 2011

Keamanan Dan Kemasyarakatan

Semalam saya menghadiri majlis perkahwinan
anak kepada saudara saya di USJ 11, Subang Jaya. Ramai saudara-mara turut hadir meraikan majlis itu, apalagi saudara saya itu kurang sihat dan isterinya pula berkerusi roda setelah kakinya dipotong akibat sejenis penyakit kronik.

Majlis itu memang meriah. Tetamu jauh dan dekat menikmati hidangan yang disediakan. Kebetulan rumah saudara saya itu di hadapan taman permainan, jadi banyaklah ruang dapat diguna untuk mendirikan khemah. Kanak-kanak pula gembira bermain buaian dan jongkang-jongkit sementara ibu-bapa mereka beramah mesra sambil menjamu selera.

Suasana ini menggambarkan sebahagian dari keamanan di negara kita. Suasana ini juga sebahagian dari budaya hidup bermasyarakat yang kita nikmati sejak dulu. Sudah tentu setiap orang mahukan suasana begini di persekitaran dan kejiranan mereka. Pastilah ini suatu ciri yang kita dambakan dalam kehidupan harian kita.

Kawasan USJ atau Subang Jaya secara umumnya bukan suatu kawasan yang asing bagi saya. Saya pernah mempunyai pejabat di kawasan itu malahan sehingga sekarang masih sering ke Subang Jaya atas beberapa urusan. USJ dan Subang Jaya sesungguhnya sebuah kawasan perbandaran yang dihuni oleh majoriti golongan menengah tinggi dan mewah di negara kita.

Namun begitu saya perhatikan telah wujud satu situasi baru di USJ. Hampir setiap lorong perumahan disitu sudah berpalang dan dikawal oleh pengawal keselamatan yang hampir keseluruhannya berasal dari negara luar. Saya kira inilah suasana agak baru yang tidak wujud beberapa tahun lalu.

Saya lalu tertanya apakah keadaan keselamatan di sekitar USJ, Subang Jaya atau Lembah Klang secara umumnya begitu gawat sehingga pengawal keselamatan terpaksa dilantik dan dibayar sendiri oleh penduduk? Adakah fungsi polis sebagai penjamin keselamatan sudah pudar?

Kawalan keselamatan di kawasan perumahan sudah bukan menjadi perkara asing di Lembah Klang. Kecurian, samun, penculikan dan rompak amat sering berlaku. Kejadian begitu berlaku tanpa mengira waktu siang atau malam. Kawasan USJ yang dikira sebagai satu kawasan 'elit' telah menjadi satu kawasan kegemaran penjenayah yang membawa perasaan tidak selamat kepada penduduk. Hasilnya penduduk telah berpakat sesama mereka untuk mengawal penempatan masing-masing secara dilantik pengawal keselamatan yang saya sebutkan tadi.

Keamanan yang kita nikmati selama ini nampaknya sudah mulai beransur-ansur hilang. Kejiranan bukan lagi tempat rehat yang nyaman selepas pulang dari penat bekerja. Walaupun norma-norma hidup bermasyarakat masih ada namun kejadian jenayah yang sering berlaku menyebabkan ramai orang mulai tidak selesa. Ramai orang mulai bertanya sampai bila keadaan ini akan berterusan.

Yang pastinya kawalan keselamatan di kawasan perumahan sekitar Lembah Klang semakin menjadi satu kemestian!

No comments:

Post a Comment