04 October 2011

Aduhai Kampong Baru

Kampong Baru terletak ditengah-tengah Kuala Lumpur. Kedudukannya amat strategik, dikelilingi oleh pusat komersial di bandaraya itu. Kedudukan ini menjadikan Kampong Baru dilihat sebagai bakal memberikan untung amat besar jika ditukar menjadi sebuah destinasi perdagangan canggih. Dan kerana tanahnya yang agak luas, Kampong Baru dikira sebagai bernilai emas dalam pasaran hartanah di ibu kota.

Saya membaca dengan prihatin laporan akhbar hari ini berkaitan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2011 yang dibawa ke Parlimen dalam sidangnya. Rang Undang-undang itu adalah menggantikan Rang Undang-undang Perbadanan Pembangunan Kampong Baru 2010 yang ditarikbalik oleh Kerajaan. Rang undang-undang ini diadakan bagi tujuan menyediakan kerangka atau mekanisma yang lebih lengkap dalam usaha membangunkan kampong Melayu terbesar di ibu kota itu. Setidak-tidaknya inilah natijah utama rang undang-undang berkenaan.

Kampong Baru wujud sebagai 'Malay Agricultural Settlement' semenjak British menjadi penasihat kepada Sultan Selangor dulu. Hasilnya penempatan itu dihuni oleh pelbagai suku Melayu dari seluruh Nusantara. Ada orang jawa, bugis, minang dan sebagainya. Ada sekumpulan orang Melayu berpindah ke Kampong Baru dari Melaka dan mendiami kawasan Melaka Pindah. Orang lama atau orang lebih berusia di Kampong Baru dipanggil 'mamak', kemungkinannya berdasarkan gelaran sedemikian di Melaka!.

Semasa menjadi pegawai kerajaan satu ketika dulu, saya sering mengiringi Datok Bandar Kuala Lumpur dan turut hadir dalam mesyuarat bersama jawatankuasa MAS di Kampong Baru. Mesyuarat berkenaan biasanya ialah berkaitan bangunan yang hendak didirikan disitu atau apa-apa saja yang ada kena mengena dengan pembangunan Kampong Baru. Pada masa itu lagi nilai tanah Kampong Baru telah membuat banyak mata terbeliak besar. Bayangkanlah berapa harga tanah bagi setiap kaki persegi di Kampong Baru sekarang!.

Kampong Baru dan pembangunannya telah menjadi isu sejak sekian lama. Ramai orang berpendapat apa salahnya Kampong Baru terus kekal begitu, kekal sebagai nadi Melayu ditengah-tengah Kuala Lumpur. Malukah kita mempunyai Kampong Baru sedemikian rupa?. Dan satu soalan yang pasti ditanya ialah jika Kampong Baru 'dibangunkan', bolehkah harta disitu terus dimiliki atau mampu dibeli oleh orang Melayu?.

Seingat saya beberapa tokoh pentadbir dan politik yang beria-ia ingin 'membangun' Kampong Baru mengakhiri kerjaya mereka dengan keadaan yang tidak cukup membanggakan. Mungkinkah ada suatu sumpah diantara Sultan Selangor dulu bahawa sesiapa jua yang ingin 'menyentuh' Kampong Baru akan ditimpa tulah?.

Ini bukan satu tahyul tetapi bacalah sejarah.

No comments:

Post a Comment