09 October 2011

Perjalanan Hidup

Selalunya orang tidak menilai sesuatu pengalaman hidup. Bagi mereka apa yang dilalui adalah satu rutin, satu kemestian seharian. Apa yang dilalui hanya sekadar biasa-biasa saja, tidak lebih dari itu.

Secara hakikatnya kita sentiasa belajar perkara baru setiap hari. Kalau kita memakai selipar misalnya tentu ada caranya agar selipar itu tidak cepat haus atau cepat rosak. Mengisi minyak kereta ada ketikanya yang bagus agar kuantiti minyak yang masuk tidak tersejat begitu sahaja. Jika minum air tentu ada caranya agar perut tidak mudah dimasuki angin.

Begitu jugalah dalam hal-hal lain disepanjang hidup ini. Apa yang kita lalui hari ini atau apa yang kita alami sebentar tadi semestinya sudah dilalui atau dialami oleh orang lain. Dan sudah semestinya generasi-generasi terdahulu telah lebih awal menempuh pengalaman yang sama. Generasi demi generasi yang hidup didunia ini ada sejarah dan pengalaman masing-masing.

Membaca dan mentelaah kitab atau buku Sejarah Melayu yang ditulis oleh Tun Seri Lanang tidak lari dari apa yang saya sebut diatas. Kitab yang dikarang pada tahun 1612M itu banyak berkisar mengenai perilaku manusia dan perjalanan kerajaan terutamanya yang berlaku semasa kegemilangan kerajaan Melayu Melaka. Setiap satu peristiwa yang dinukilkan didalam kitab itu membawa makna tersendiri. Ada yang tersurat, ada yang tersirat.

Saya mentelaah buku itu lama dulu iaitu semasa di tingkatan enam sebagai subjek sastera yang saya ambil. Semasa itu mungkin kerana masih remaja tidaklah saya dapat menilai secara halus natijah kepada kisah-kisah dalam kitab Sejarah Melayu berkenaan. Bila sudah dewasa dan melalui simpang siur kehidupan saya dapati alangkah bernilainya segala apa yang diperturunkan didalam kitab tersebut.

Tentulah kita kena membaca dengan mata hati, dengan perasaan dan fikiran yang dingin!.

Satu daripada cerita atau ceritera didalam kitab itu ialah mengenai Tun Mutahir, iaitu Bendahara Melaka dizaman Sultan Mahmud Syah. Bendahara semasa itu adalah setaraf Perdana Menteri sekarang. Yang berbeza cuma semasa itu Sultan Mahmud berkuasa penuh sedangkan Bendahara hanya menasihati dan menjalankan perintah Sultan. Walaupun begitu peranan Bendahara amatlah berpengaruh dan penting.

Cukup menarik perhatian saya ialah Bendahara Tun Mutahir ini adalah asal keturunannya dari India. Sungguhpun majoriti penduduk Melaka masa itu berasal dari Kepulauan Melayu, kemampuan Tun Mutahir sehingga dilantik sebagai Bendahara tentulah wajar dikaji. Adakah beliau pandai mengampu raja, atau beliau memang pandai mentadbir, atau beliau naik melalui strategi yang disusun atau kerana apa?

Yang juga menarik untuk dikaji ialah pada zaman Tun Mutahirlah negeri Melaka cukup kaya dan berada dikemuncak kegemilangannya. Bila negeri kaya memang sedap berbelanja. Buat itu ini. Dan sayangnya dizaman gemilang itu juga berlaku rasuah secara berleluasa. Banyak pegawai-pegawai negeri menuntut rasuah dalam bentuk paksaan kepada penduduk dan peniaga. Sudah semestinya ini menimbulkqn kegelisahan rakyat. Dan bilamana Portugis menyerang pada tahun 1511 ada penduduk yang berdiam diri malahan ada saudagar (sekarang ini disebut peniaga-peniaga) terlibat membantu Portugis.

Semasa serangan Portugis, Tun Mutahir bukanlah Bendahara. Bendahara sewaktu itu dikatakan tepok,iaitu sangat lemah. Tinggalan pentadbiran Tun Mutahir menjadikan kekuatan Melaka tidaklah sehebat mana. Portugis masa itu bukan terlalu. Melaka juga bukan cukup bersedia. Kejatuhan Melaka ke tangan Portugis adalah cerita sedih zaman berzaman.

Tidakkah kita belajar dari pengalaman pahit itu? Sesungguhnya sejarah tidak pernah menipu. Sesungguhnya sejarah berulang!.

No comments:

Post a Comment