03 October 2011

Penurunan Kadar Jenayah : Bagaimana Dinilai?

Ulasan saya mengenai kadar jenayah yang dikatakan turun berdasarkan laporan akhbar semalam telah menarik perhatian beberapa pihak. Rakan-rakan bersetuju dengan sudut pandangan yang saya kemukakan, malah ada yang mengatakan keadaan sebenar adalah tidak sepertimana yang dilaporkan. Bagi saya ini sukar mahu dibuktikan secara angka sebenar.

Apa yang jelas ialah apakah kriteria yang diambil bagi membuat dapatan bahawa kadar jenayah telah menurun? Adakah atas berkurangnya jumlah kes-kes yang dilaporkan?. Atau adakah ianya berdasarkan kes yang tidak diteruskan (no further action) atau bersandarkan kepada jumlah kes yang dilupuskan di mahkamah?.

Pada kebiasaannya ukuran berkurangnya jenayah diasaskan kepada berkurangnya jumlah kes yang dilaporkan kepada pihak berkuasa. Ini bermakna jika laporan kes menurun, kejadian jenayah juga menurun. Tentulah ini menggembirakan semua pihak. Pasti semua orang boleh menarik nafas lega.

Bagi mengatakan kadar jenayah turun di negara ini adakah cukup setakad itu?. Dalam hal pendapatan perkapita, adakah benar pendapatan rakyat kita cukup tinggi secara sebenarnya? Pendapatan tinggi golongan tertentu adakah melambangkan rakyat negara kita mewah belaka? Inilah perbandingan yang boleh dibuat kepada penurunan kadar jenayah. Kurangnya laporan kes-kes adakah suatu ukuran muktamat bahawa kadar jenayah secara sebenarnya memang berkurang?.

Saya kira orang ramai menanti penjelasan lebih lanjut dari pihak berkuasa demi keselesaan hidup bersama.

No comments:

Post a Comment