26 October 2011

Siapa Selepas Gaddafi?

Setelah terkorbannya Saddam dan sesudah itu Gaddafi, persoalan yang timbul ialah siapa pula pemimpin dunia yang akan menerima nasib yang buruk itu samaada melalui kebangkitan rakyat atau serangan dari luar? Adakah sudah tidak selamat lagi menjadi pemimpin politik dimana-mana negara kalau tidak disukai Amerika dan sekutu-sekutunya?

Selepas tumbangnya kerajaan Soviet Union, dunia betul-betul berada hanya dibawah pengaruh Amerika. Kecuali Beijing yang mempunyai kekuatan tersendiri, lain-lain negara tidak dapat lari dari kehendak dan telunjuk Amerika dan sekutu-sekutu kuatnya. Amerika menguasai semua forum dunia, termasuk Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Amerika menguasai percaturan politik dunia. Amerika menguasai ekonomi dunia. Amerika menguasai hampir segala-galanya.

Oleh itu tidaklah menghairankan jika Amerika boleh memaksa kehendaknya dalam apa saja hal. Sungguhpun ada kalangan tertentu cuba menafikan hal ini tetapi secara hakikatnya Amerika memang benar-benar berkuasa. Kehebatan bala tenteranya dicampur dengan teknologi canggih miliknya tidak memungkinkan mana-mana negara menentang dan mengalahkan serangan tentera Amerika. Lihatlah apa yang terjadi kepada Afghanistan, Iraq dan Libya.

Inilah hakikat politik dunia masakini.

Setakad ini kita belum nampak mana-mana pemimpin lain yang akan menerima nasib seperti yang dialami oleh Saddam dan Gaddafi. Kepimpinan Turki walaupun ternyata cuba lari dari garis panduan sekular yang diasaskan oleh Ataturk, namun masih bersama kelompok Amerika iaitu melalui European Union dan Nato. Biasanya Amerika tidak akan menyentuh sekutu sebegini.

Iran yang lantang menentang Amerika dan Israel tidaklah memberi satu cabaran besar. Jika Iran benar-benar menggugat, sudah lama negara itu diganyang. Tentu ada pertimbangan lain kenapa Tehran dibiarkan terus menjadi 'budak nakal' dan sesekali mengusik Amerika melalui kenyataan Ahmedinejad dan lain-lain pemimpin utama Iran. Bukankah tentera British sudah ada di Basra? Bukankah tentera Amerika sudah berada di Iraq dan Afghanistan?. Bukankah armada laut Amerika sudah lama berada di sekitar Laut Arab/Telok Parsi dan Lautan Hindi?

Kalau kita mengikuti percaturan politik dunia secara serious kita akan dapati tiada lagi pemimpin dunia yang boleh mencabar kuasa Amerika. Negara Cuba terlalu kecil untuk dilanyak oleh Amerika. Nicaragua pula bukanlah suatu ancaman yang sebenar. Russia sedang bergelut dengan masalahnya sendiri. Kalau adapun saingan atau cabaran terhadap Amerika mungkin hanya dari German, Jepun dan China.

Ekonomi German yang besar dan kuat itu ternyata suatu aset menjadi negara perkasa. Namun begitu German masih terikat kuat dengan Amerika melalui perjanjian yang mengakhiri perang dunia kedua dan perikatan Nato. Dalam keadaan hari ini tidak mungkin German dapat mengangkat kepala untuk menentang Amerika. Begitu juga Jepun yang terikat dengan perjanjian setelah kalah dalam perang dunia kedua. Tsunami baru-baru ini pula menjadikan Jepun tiada upaya untuk menentang atau membantah kehendak Amerika.

Yang tinggal menjadi saingan Amerika secara ekonomi dan ketenteraan ialah Republik Rakyat China. Dengan jumlah penduduk, jumlah tentera dan kekuatan ekonomi yang tidak bergantung kepada mana-mana negara, China menjadi saingan sebenar kepada Amerika buat masa ini. Namun begitu tradisi China sejak sekian lama haruslah dihormati. Walaupun Laksamana Cheng Ho mengetuai armada China ke serata benua, tiada mana-mana negara ditakluki. China hanya berminat berniaga. Dan sekali kita menghormati China, tiga empat kali dia menghormati kita!.

Jika persaingan merebut pengaruh antara China dan Amerika menjadi kenyataan, kita di Asia Tenggara, apa lagi negara-negara di pesisiran Selat Melaka, akan menanggung bahana besar!.

No comments:

Post a Comment