19 October 2011

Bahasa Alam 2

Memahami bahasa alam merupakan satu kelebihan kepada kita. Kalau kita mahir dengan sesuatu petunjuk, kita malahan boleh membantu orang lain. Begitulah yang berlaku bilamana kita mampu memahami semua ini.

Suatu masa kami memancing di Taman Negara, Pahang. Kami mendirikan khemah di atas pasir di tepi sungai. Sedang saya berkira-kira mahu tidur tiba-tiba saya dikejutkan seorang rakan. Katanya kami kena berpindah jauh dari tebing. Saya bertanya kenapa, lalu teman itu menunjukkan air sungai yang baru tiba penuh sampah sarap dan berbuih. Katanya hujan di ulu sungai kuat berdasarkan sampah sarap dan buih-buih air. Kalau kami tidak pindahkan khemah, katanya kami mungkin tenggelam.

Memang benar apa yang dikatakan oleh kawan saya itu. Beberapa ketika kemudian air sungai sangat laju dengan segala batang balak melewati tempat kami berkhemah. Air sungguh banyak dan mulai sebak walaupun di tempat kami tidak hujan. Bayangkanlah sekiranya tiada antara kami yang faham bahasa alam itu, kemungkinan apa saja boleh berlaku terhadap kami pada hari itu.

Bunyi burung tertentu juga boleh ditafsir sebagai memberi tahu yang hujan akan turun. Burung tittibau yang terbang tinggi sambil berbunyi menggambarkan keadaan ini. Begitu juga bunyi burung raja udang yang membawa erti yang sama. Salakan anjing melolong membayangkan ada jin disesuatu tempat. Banyak lagi contoh-contoh sebegini yang menarik untuk kita pelajari dan ambil sebagai pedoman dalam hidup seharian.

Walaupun begitu bukan semua pergerakan haiwan, serangga atau alam semulajadi yang lain memberi isyarat tertentu. Misalnya kalau biawak melintas dari sebelah kiri kita, itu tidak bermakna sial sedang menunggu. Kalau burung hantu berbunyi bukan bermakna esoknya ada orang akan mati. Bahasa alam bergantung pada pengalaman dan penghayatan, bukan kepada khurafat dan kepercayaan karut.

Mungkin saudara sekelian juga ada yang memahami bahasa alam ini. Ada baiknya kita berkongsi untuk faedah bersama!.

No comments:

Post a Comment