06 October 2011

Bahu Tempat Menangis 4

Menjadi ahli politik amat tinggi risikonya. Yalah, kalau takut dipukul gelombang jangan berumah di tepi pantai. Kalau takut menghadapi cabaran, jangan coba untuk memasuki dunia politik yang tidak menentu itu. Hari ini awak di atas, esok belum tentu lagi. Hari ini awak dipuja, esok mungkin awak dalam penjara.

Politik menjanjikan pelbagai pulangan, ada yang jadi kaya ada yang hidup seadanya. Namun secara umum politik dilihat sebagai jalan cepat kaya, cepat ternama. Bila ada jawatan politik cakap sudah masin, sudah laku. Jadi ketua cawangan sudah cukup untuk diraikan seadanya, apalagi kalau jadi ketua bahagian atau ketua perhubungan negeri.

Itu kalau kita sebut hal dalam Umno. Dalam Pas dan PKR dan Dap juga sama. Jawatan yang bagus dalam politik membawa bersamanya tanggungjawab dan habuan, sedikit atau banyak.

Rakyat umumnya lebih bertumpu kepada pimpinan Umno sebab parti terbesar itu sudah sekian lama memerintah negara. Lagipun ramai pemimpin Umno dari peringkat cawangan sehinggalah ke Majlis Tertinggi dilihat sebagai tokoh dalam masyarakat. Mereka lebih menonjol sebab mereka lebih pandai mengambil perhatian sama ada secara bercakap kuat di kedai kopi atau menayang kereta yang baru dibeli selepas memegang jawatan parti!.

Pemimpin Umno juga dilihat mempunyai kualiti 'PR' yang lebih baik berbanding pemimpin parti lain. Cara orang Umno bersalam dan hormati kenalan dikatakan sebagai sangat bagus berbanding pesaing mereka. Orang Umno akan bayar makan minum untuk beberapa meja. Begitulah.

Yang huduhnya dalam Umno ialah bila seseorang pemimpin itu hilang kuasa. Dia jadi seperti tidak bernilai lagi, seperti tidak dipeduli. Dia jadi sebagaimana saya sebut sebelum ini, anjing buruk kepala. Inilah saat sedih dalam kerjaya politik bekas pemimpin Umno diberbagai peringkat.

Seorang bekas menteri pernah merungut kepada saya bagaimana tiada siapa lagi mengiringi beliau. Semasa di lobi parlimen tiada sesiapa mahu ambil pusing halnya sedangkan semasa itu beliau masih Ahli Parlimen. Seorang bekas speaker Dewan Undangan Negeri rasa kecil hati bila tiada siapa pedulikannya lagi bila beliau sudah 'pencen'. Secara sinis beliau berkata keadaan begitu agak bagus juga sebab rumput di halaman rumahnya sudah boleh tumbuh semula!

Adakah nasib begitu hanya dialami oleh bekas pemimpin Umno? Adakah bekas orang kuat Pas tidak mengalami nasib yang sama? Bagaimana dengan kalangan orang kuat MCA, MIC, Gerakan, PBB, PKR, Dap dan lain-lain? Bagaimana keadaan mereka sesudah tidak lagi berkuasa? Cukupkah bahu disekeliling untuk mereka bersandar dikala menangis hiba?

Apa jadi pula dengan Muammar Ghaddafi dan Hosni Mubarak dan pemimpin Tunisia yang jatuh akibat kebangkitan rakyat?

Belajarlah dari sejarah disekeliling kita.

No comments:

Post a Comment