18 October 2011

Bagaimana Merancang Pahala?

Kita tahu bahawa segala pekerjaan kita bergantung kepada niat. Hanya perbuatan yang disertai ikhlas yang diterima sebagai ibadat serta mendapat ganjaran pahala. Ikhlas melakukan sesuatu kerana Allah tentu sekali merupakan tahap ibadat tertinggi. Demikianlah kita diajar.

Adakah merancang untuk mendapat pahala boleh dilakukan? Tidakkah itu akan mengurangkan nilai keikhlasan yang dituntut agama?

Saya bukan seorang ustaz atau guru agama. Namun begitu latar belakang keluarga sedikit sebanyak ada membantu dalam hal ini. Yang saya tahu ialah pahala boleh dirancang untuk didapatkan. Hanya berapa pahala yang kita dapat tidaklah dapat diketahui. Pokok pangkalnya adalah ikhlas seperti yang saya nyatakan tadi. Sesungguhnya memang pahala boleh dirancang sebagaimana dosa juga boleh dirancang!.

Kalau semalam saya ambil contoh ibadat qurban yang boleh dirancang, ibadat-ibadat lain seperti haji, umrah, sedekah, infaq, zakat dan lain-lain juga boleh dirancang. Kita ini manusia yang dikurniakan indera untuk melihat, mendengar dan berfikir. Indera tersebut amatlah berguna dalam kehidupan kita. Indera berfikir hanya ada pada manusia. Dan seandainya akal diguna sebaiknya, memang kita boleh merancang untuk mendapatkan pahala.

Sekarang ini kalau hendak menunaikan fardhu haji bukannya mudah. Duit banyak tidak semestinya boleh segera menunaikan haji, apa lagi kalau pendapatan kita terhad. Kalau daftar tahun ini mungkin sepuluh atau lima belas tahun lagi barulah kita berpeluang mengerjakan haji. Oleh itu kita kena merancang mulai sekarang. Cara mudah ialah dengar mendaftar di tabung haji sekarang dan mula menabung. Jangan tunggu bila pencen baru kelam kabut cari 'kabel' untuk naik haji. Simpan sedikit-sedikit secara berterusan. Itulah yang dikatakan ibadat yang dirancang.

Melakukan sedekah atau mengeluarkan zakat juga sekarang ini amat mudah. Begitu juga dengan infaq. Di kedai mamak atau ditempat-tempat lain ada disediakan tabung berbagai untuk kita bersedekah dan lain-lain. Tabung atau peti ini biasanya ada berdekatan kaunter bayaran. Sesudah kita bayar harga makanan, wang baki dalam bentuk syiling atau kertas masukkan saja ke dalam tabung atau peti itu. Biasanya tabung atau peti itu adalah untuk membiayai masjid, surau, rumah anak yatim dan sebagainya. Kalau kita merancang dengan elok, banyak juga sumbangan kita. Ini boleh dilakukan secara mingguan atau setiap kali kita jumpa tabung atau peti sedemikian.

Bukankah agama itu itu mudah?

No comments:

Post a Comment