24 October 2011

Suara Unggas

Sewaktu membeli rumah tempat tinggal saya tiga tahun lalu saya hanya mahu sebuah rumah yang agak selesa. Saya mahukan rumah yang dapat menampung keluarga yang ramai. Saya mahu berada jauh sedikit dari bunyi ambulan dan siren kereta polis tanpa mengenal waktu. Biarlah rumah itu jauh sedikit asalkan tidak dikunjungi salesman saban waktu.

Memanglah agak penat sedikit berulangalik ke pusat bandar Kuala Lumpur. Kalau dulu jarak dari rumah ke pejabat hanya mengambil masa sepuluh ke lima belas minit, sekarang tiada lagi nikmat itu. Saya mengambil masa sekitar 40 minit atau lebih untuk sampai ke pejabat. Kesesakan jalanraya tidaklah ketara, cuma jarak ke pejabat dari rumah saya sudah agak jauh.

Namun begitu ada satu nikmat yang saya dapat walaupun tinggal agak jauh. Nikmat ini tidak saya peroleh semasa tinggal di sekitar Sentul dulu. Nikmat ini sungguh bermakna buat saya dan keluarga : suatu suasana penginapan yang damai. Di sini ibarat sebuah kampung, umpama kampung dimana saya dibesarkan. Dan nikmat ini bukan mudah didapati kalau kita tinggal di kawasan bandaraya yang memuatkan bangunan demi bangunan.

Sesuatu yang menarik ialah bunyi unggas yang berbagai ditempat penginapan ini. Waktu malam akan ada dua tiga ekor burung hantu berbunyi dari atas bumbung rumah jiran. Awal pagi tadi burung merpati, merbah dan murai sudah bernyanyi-nyanyi. Burung balam dan ketitir pula sedang bersahut-sahutan. Burung perling, ciak dan sebagainya juga akan berbunyi diwaktu tertentu. Sesekali bila hujan seakan mahu turun, burung raja udang akan berbunyi dari pokok-pokok ditebing sungai di belakang rumah. Ini sungguh suatu nikmat.

Selain itu bunyi cengkerik dan katak juga amat ketara, lebih-lebih lagi selepas hujan. Ada kawan saya yang selalu menangkap katak-katak ini untuk dijadikan umpan memancing haruan. Dia pernah mengajak saya menyuluh tempat yang menjadi kroni katak-katak itu, disamping turut menyuluh tempat tidur burung ketitir dipelbagai pohon sekitar kejiranan kami. Ini memang mengujakan.

Cara hidup dipersekitaran begini bukan disukai oleh semua orang, terutama yang lahir dan membesar di bandar. Mereka lebih suka mencari hiburan dan ketenangan dengan cara lain yang kadangnya boleh merosakkan. Bunyi unggas bagi mereka amat asing. Mungkin kalau mereka dengar suara burung hantu, ada yang akan menggigil ketakutan. Rupa-rupanya ramai orang takut hantu di negara kita ini, hasil melihat cerita tv dan filem mengenai hal itu. Begitulah.

No comments:

Post a Comment