12 October 2011

Menilai Setiakawan

Kata orang teman ketawa senang dicari, teman menangis sukar didapati. Teman ketawa boleh dijumpa dimana-mana. Teman menangis memerlukan masa untuk ditemui, untuk dikenal hati budi.

Teman ketawa adalah sekadar teman biasa. Teman sebegini hanyalah buat mengisi masa senggang berbual sambil minum kopi dan makan semangkuk mee sup dimana-mana-mana saja. Teman ketawa bertaraf semi kawan saja. Hanya cerita manis dan bagus sahaja boleh dibawa bicara dengan teman tepi jalan begini. Ia hanya kawan biasa, tidak lebih dari itu.

Teman menangis pula memang benar-benar seorang teman, seorang sahabat. Teman menangis bermaksud seorang kawan atau teman yang boleh dibawa berbincang apa saja, suka dan duka. Teman sebegini boleh diharap bersama dalam apa jua keadaan. Teman menangis ialah sahabat yang sanggup susah dan senang bersama kita. Sahabat begini adakalanya lebih rapat dan lebih banyak membantu berbanding saudara mara kita sendiri.

Bagaimana mengenal teman ketawa atau teman menangis?

Pengalaman menunjukkan bahawa amat mudah mengenali teman ketawa. Teman begini kalau kita minta tolong akan ada saja alasannya untuk tidak menolong. Kalau diajak minum-minum di kopitiam, bila-bila masa saja boleh. Teman begini kurang menepati janji.

Teman menangis pula amat berbeza. Teman begini agak sukar jadi mesra. Bila sudah jadi mesra dia akan benar-benar bersahabat dengan kita. Kita akan selalu dinasihati dan dibantu. Dia boleh diharap. Tiada unsur temberang dalam hidupnya. Apa yang dicakapkannya benar, bukannya lebih banyak auta berbanding fakta.

Berapa ramaikah kita ada teman menangis hanya kita sendiri yang tahu menjawabnya. Yang pastinya teman rapat yang sanggup susah senang selama bersahabat dengan kita payah dicari, sukar diganti!.

No comments:

Post a Comment