25 October 2011

Erti Sebuah Kehidupan

Masih belum terlambat untuk saya menulis sesuatu mengenai Kol Muammar Gaddafi, seorang pemimpin besar Libya. Almarhum merupakan seorang pemimpin dunia yang berwarna warni semenjak merampas kuasa pada tahun 1969 sehinggalah ke hari kematiannya beberapa hari lalu.

Seingat saya almarhum sentiasa mendapat perhatian. Semenjak revolusi Libya yang diketuai Gaddafi, berita dunia selalunya dimonopoli hal Palestin, Castro dan tentunya Gaddafi. Tentunya ada keistimewaan pada Gaddafi sehinggakan namanya begitu gah sekali. Tentunya Gaddafi telah melakukan sesuatu sehingga begitu kerap namanya disebut dalam media dunia.

Setahu saya tindakan Gaddafi menyingkirkan syarikat Aramco (iaitu Arab American Company) dari terus menguasai minyak di Libya telah mencetuskan kemarahan besar Amerika dan kuasa barat lainnya. Tindakan Gaddafi itu telah membolehkan Libya menguasai sepenuhnya perusahaan minyak negara itu. Gaddafi dilihat sebagai seorang yang amat berani ekoran tindakannya ini.

Hasil dari tindakan tersebut Libya menjadi semakin kaya. Gaddafi sendiri semakin berani. Pergerakan kebebasan diseluruh dunia dikatakan mendapat dokongan dan pembiayaan Gaddafi. Dari pergerakan Palestin, IRA, Japanese Red Army, pergerakan di selatan Filipina dan sebagainya dianggap disokong dan dibantu oleh Gaddafi. Gaddafi dikatakan ingin mengekspot revolusinya ke seluruh dunia!.

Laporan media tahun 70an, 80an dan 90an memang banyak memaparkan cerita Gaddafi. Adakah kerana dia begitu popular sehinggakan berita mengenai Gaddafi begitu menonjol? Atau adakah wujud perancangan halus sesuatu pihak untuk merosakkan imej Gaddafi yang dianggap bermulut celupar oleh kuasa-kuasa barat? Atau adakah tindakan berani Gaddafi telah sangat menjejaskan kepentingan barat?

Suka tidak suka kita kena akui bahawa Gaddafi telah menjadi idola bagi sesetengah pihak. Apa saja berita mengenai Gaddafi akan dibaca. Gaddafi disanjung diserata dunia. Gaddafi dikira sebagai simbol menentang kuasa barat. Gaddafi sungguh berjaya melakarkan imejnya sebagai baik walaupun dicemuh oleh kuasa barat saban waktu. Seorang kawan lama saya menamakan anaknya sempena nama pemimpin Libya itu tentunya dengan harapan menjadi seorang pejuang!. Demikianlah hebatnya Gaddafi.

Saya sendiri memang meminati cerita-cerita Gaddafi. Semasa menjadi aktivis pelajar dulu Gaddafi memang selalu dirujuk. Keberaniannyalah yang menjadi contoh. Kami masa itu sedar bahawa Gaddafi sedikit 'gila' namun keberaniannya mengatasi segala-galanya. Mungkin jiwa muda semasa itu membuatkan sebahagian besar pemimpin pelajar begitu kagum dengan Gaddafi. Gaddafi mempunyai 'pengikut' tersendiri tanpa dibataskan oleh agama dan bangsa.

Sungguhpun Gaddafi memerintah Libya secara agak keras namun beliau berjaya mengubah ekonomi dan landskap negara itu. Negara berkenaan cukup kaya. Rakyat mendapat apa yang diperlukan, kalaupun tidak secara percuma tetapi dengan kos yang rendah. Gaddafi menjaga kebajikan rakyatnya. Gaddafi memulangkan kekayaan minyak Libya kepada rakyat negara itu. Dan kerana itu sungguhpun Gaddafi ditentang oleh sesetengah rakyatnya, penentangan itu tidak mendapat dokongan popular.

Bilamana Gaddafi dibunuh dengan penuh misteri baru-baru ini, saya yakin Gaddafi akan terus menghantui musuh-musuhnya, tidak terkecuali Amerika!.

No comments:

Post a Comment