22 October 2011

Kemana HIMPUN?

Dilaporkan hanya sekitar empat atau lima ribu orang menghadiri perhimpunan yang dianjurkan oleh HIMPUN di Shah Alam tadi. Disebalik publisiti yang agak bagus dan meluas, kehadiran sejumlah itu dikira kecil berbanding perhimpunan di Masjid Wilayah Persekutuan ekoran kes Lina Joy tempohari.

Kenapa terjadi begitu? Adakah orang ramai sudah tidak prihatin dengan isu murtad?. Atau adakah kerana Pas dan PKR tidak mendokong perhimpunan itu maka ianya terjadi sedemikian rupa?

Bagi saya isu murtad dan 'serangan' terhadap akidah ummat islam masih relevan dan wajar diberi perhatian oleh semua pihak. Di negara majmuk seperti Malaysia sesuatu isu besar dan sensitif tidak hanya menyentuh satu pihak sahaja. Semua golongan rakyat tanpa mengira agama dan ras akan menerima kesan dari isu sebegini. Tidaklah benar isu ini hanya menyentuh ummat islam kerana bahangnya akan tetap dirasai oleh semua rakyat.

Adalah amat penting isu sebegini tidak dibiarkan begitu sahaja oleh pihak pemerintah tanpa sesuatu tindakan bagi melegakan kegelisahan sebahagian rakyat. Pemerintah mesti meyakinkan ummat islam bahawa tindakan memurtadkan anggota masyarakat islam akan dihalang secara tegas melalui kuatkuasa undang-undang. Tanpa tindakan begitu isu ini akan terus menjadi duri dalam daging kepada keharmonian rakyat. Tanpanya ummat islam akan terus berhimpun dan berhimpun. Sudah tentu perkara begini tidak sihat untuk iklim politik negara.

Bagi saya walaupun jumlah kehadiran siang tadi tidak seramai yang diharapkan namun ianya tidak boleh dianggap sebagai kegagalan pihak penganjur. Kali ini mereka hanya kurang berjaya. Lagipun bilamana Pas tidak campur dalam perhimpunan tadi memang sudah dijangka kehadirannya tidak akan seramai mana. Bilamana PKR juga melihat dari jauh, perhimpunan itu menjadi tidak sebagaimana diharapkan. Umno juga tidak dengan terang-terang mengistiharkan dokongan terhadap perhimpunan itu. Oleh kerana tiadanya dokongan politik, kehadiran ke perhimpunan itu memanglah tidak besar sebagaimana diharapkan.

Sesuatu yang menarik ialah Himpun akan mengadakan perhimpunan disetiap negeri atau dari satu negeri ke satu  negeri. Modus operandinya hampir sama dengan beberapa 'program' terdahulu : bermula disebuah hotel atau satu tempat dan kemudiannya dibawa ke negeri-negeri. Adakah ini secara kebetulan atau memang dirancang sebegitu rupa?

Saya tahu ada orang yang tersenyum kambing membaca coretan ini!.

No comments:

Post a Comment