22 October 2011

Kenapa HIMPUN?

Hari ini dijadualkan akan berlangsung perhimpunan besar-besaran ummat Islam anjuran Himpun di Shah Alam. Perhimpunan yang akan berlangsung di stadium itu akan mengulangi apa yang telah diadakan di Masjid Wilayah Persekutuan beberapa tahun lalu ekoran kes Lina Joy dan rangkaian kes-kes murtad yang cukup sensitif itu. Sama ada perhimpunan di Shah Alam malam ini lebih besar dari perhimpunan di Masjid Wilayah Persekutuan tersebut akan dapat kita ketahui nanti.

Saya kenal baik dengan hampir kesemua ketua-ketua NGO yang menggerakkan perhimpunan yang akan berlangsung malam nanti. Kebanyakan mereka adalah sahabat-sahabat yang sejak sekian lama cukup istiqamah dalam hal-hal yang melibatkan kepentingan umat islam didalam ataupun diluar negara. Mereka ini cukup konsisten dalam membela ummat islam. Mereka juga secara berterusan menyatakan kebimbangan bersangkut soal akidah ummat islam yang semakin terhimpit akhir-akhir ini.

Rakan-rakan ini pada saya amat ikhlas dengan apa yang mereka perjuangkan selama ini. Sebagai seorang aktivis, saya amat memahami hati nurani mereka. Mereka amat prihatin, apalagi soal akidah adalah soal teras agama islam. Soal akidah tidak ada tolak ansur. Itu adalah pegangan mereka dan pegangan ummat islam secara umumnya. Fakta bahawa ummat islam, tanpa mengira kecenderungan politik amat prihatin soal akidah ummat islam tidak boleh dipertikaikan lagi. Mereka 'pakar' dalam isu berkaitan dakyah agama lain terhadap ummat islam.

Oleh itu saya fikir jangan kita memperkecilkan usaha kumpulan NGO muslim yang mengetuai perhimpunan malam ini. Mereka terasa terpanggil, apalagi bilamana kelihatan pemimpin-pemimpin politik ummat islam seperti kurang peduli dengan isu ini. Telah ada semacam kekecewaan dikalangan masyarakat umum ummat islam terhadap sikap pemimpin politik mereka dalam isu ini. Mereka merasakan bahawa pemimpin-pemimpin politik ummat islam dari kerajaan dan pembangkang diperingkat pusat lebih mementingkan politiking. Itulah sebenarnya yang berlaku sejak sekian lama.

Namun begitu saya melihat dengan penuh waspada terhadap perhimpunan malam ini. Pertamanya ialah kerana sudah ada semacam dokongan politik bagi penganjurannya. Memang wajar pertubuhan politik islam terlibat dalam isu besar seperti ini. Namun pengalaman saya menunjukkan kalau ahli-ahli politik tertentu terlibat, ianya lebih mirip kepada politik peribadi, bukannya atas maslahah ummat. Inilah yang dikhuatirkan oleh ramai orang. Jika politik peribadi dicampurkan dengan usaha murni begini dibimbangi akan terjadi perkara yang tidak enak. Jangan nanti munculnya maki hamun bilamana orang tertentu berucap dalam perhimpunan malam ini.

Oleh kerana saya kenal secara dekat dengan tokoh-tokoh NGO muslim yang menjadi tulang belakang perhimpunan, saya penuh yakin mereka ini tiada agenda peribadi. Mufti negeri Perak yang menjadi semangat kepada perhimpunan juga tidak memburu apa-apa. Saya menjadi khuatir bila ada khabar menyatakan bahawa beberapa nama pemain politik dikaitkan dengan penganjuran perhimpunan. Jangan dalam keghairahan mempertahan agama islam, isu sempit perkauman turut ditimbulkan.

Kalau desas-desus mengenai penglibatan pemain politik berkenaan ternyata tidak benar, biarlah perhimpunan malam ini berjaya. Biarlah hadirin tahu apa sebenarnya yang berlaku. Yang diharapkan ialah ada angka sebenar kes murtad dikemukakan supaya ummat islam seluruhnya tahu apa yang sedang berlaku.

Sungguhpun ada peruntukan Perlembagaan yang menghalang penyebaran agama lain kepada ummat islam, kelihatannya peruntukan ini seperti tidak dihormati. Kalau perkara sebegini tidak berlaku, HIMPUN tidak mungkin lahir!.

No comments:

Post a Comment