22 October 2011

Maka Apa Seharusnya?

Saya menghadiri satu perbicaraan di mahkamah tinggi Kuala Lumpur pagi semalam. Mahkamah sivil itu biasanya membicarakan kes-kes tuntutan berhubung tanah atau hartanah yang agak besar nilainya. Cukup menarik seandainya berpeluang hadir dihadapan hakim berkenaan yang bagi kami dikalangan pengamal undang-undang adalah seorang yang cukup 'learned' dan dihormati. Alasan-alasan penghakiman yang ditulisnya amat menarik untuk dirujuk dan menjadi 'precedent' dalam menghujjah kes-kes.

Kes pertama dihadapan hakim berkenaan ialah tuntutan seorang plaintif (orang yang menuntut) agar hartanah kepunyaannya dikembalikan kepadanya kerana telah melibatkan elemen penipuan atau konspirasi. Kes begini amat menarik kerana telah melibatkan urusan pindahmilik dan gadaian yang dinyatakan oleh tuantanah sebagai batal dan tidak sah. Tuantanah memberi keterangan di mahkamah bahawa beliau tidak pernah menjual hartanah (rumah) miliknya dan tidak pernah menandatangani apa-apa borang atau suratcara pindahmilik.

Kes ini dikendalikan oleh rakan saya, juga seorang peguam kanan. Oleh kerana kes ini menarik, saya fikir ada faedahnya jika kes sebegini dibawa kepada pengetahuan orang ramai. Malahan hakim yang membicarakan kes ini juga mahu pihak berwajib menyiasat bagaimana unsur penipuan sebegini boleh berlaku. Sebagaimana kata hakim, adalah sesuatu yang pelik bila pegawai bank meluluskan pinjaman setelah menemui 'pembeli' di kedai kopi. Adalah juga sesuatu yang pelik bagaimana jumlah pinjaman adalah jauh lebih tinggi dari harga pasaran sebenar hartanah berkenaan. Inilah antara faktor yang menyebabkan yang arif hakim memberi perhatian yang serious kepada kes ini.

Satu perkara lain yang menarik ialah tentang sistem computerise geran-geran tanah. Semenjak sistem komputer digunakan di pejabat-pejabat tanah, sesuatu transaksi akan melibatkan satu geran baru dikeluarkan berkaitan sesuatu tanah atau hartanah. Katakanlah saya membeli sekeping tanah, satu geran (iaitu suratan hakmilik) yang baru akan dikeluarkan dan diberi kepada saya. Tiada lagi apa-apa catatan berkaitan tanah itu dapat dirujuk hanya dengan cara melihat geran tersebut, seperti yang boleh dilakukan sebelum sistem komputer dipakai oleh pejabat tanah. Disinilah pihak sendiket atau penipu individu mengambil kesempatan.

Kertas komputer yang dipakai di pejabat tanah boleh jadi sama kualiti dan standardnya dengan yang digunakan sendiket atau penipu berkenaan. Berkali-kali dipandangpun adalah agak sukar bagi kita untuk mengetahui yang mana satu geran sebenar, yang mana satu palsu. Penipu atau sendiket akan berbuat apa saja untuk menjayakan rancangan mereka, termasuk menipu bank untuk mendapatkan wang!.

Yang sungguh menarik ialah peguam yang dikatakan mengesahkan tandatangan penjual dalam kes itu memberi keterangan yang dia tidak mempunyai pejabat cawangan di Kuala Lumpur. Dalam ertikata lain, semua hal dalam suratcara pindahmilik itu adalah penipuan belaka.

Kepada orang awam ambillah kejadian dalam kes ini sebagai sangat serious. Kalau penipuan begini terus berlaku, tiada harta yang boleh dijamin selamat. Institusi kewangan juga kena berhati-hati sebelum meluluskan pinjaman. Bukan saja tuan tanah yang jadi mangsa, bank juga boleh mengalami kerugian sekiranya berlaku perkara seperti ini.

Sistem komputer yang mengeluarkan geran baru juga harus dikaji semula. Kalau amalan mengeluarkan geran baru tersebut ternyata menjadi ancaman kepada pemilik hartanah, ada baiknya kalau geran@suratan hakmilik@hakmilik strata secara sistem lama itu dipakai semula. Ini mungkin dapat mengelak kes-kes yang berunsur penipuan membabitkan tanah atau hartanah dari terus berlaku.

No comments:

Post a Comment