13 October 2011

Menjelang Pilihanraya : Suatu Penilaian.

Pulang dari mahkamah tadi saya bertemu seorang peguam yang saya kenal agak rapat. Beliau merupakan Counsel bagi pihak Barisan Nasional dalam kes-kes petisyen pilihanraya selepas pilihanraya umum ke dua belas pada tahun 2008.

Pilihanraya umum 2008 merupakan satu 'turning point' yang sungguh besar bagi Barisan Nasional. Kalau dalam pilihanraya umum 2004 Barisan Nasional lebih banyak bertahan iaitu menjadi defendan dalam kes-kes petisyen pilihanraya, pada tahun 2008 keadaannya berbeza. Barisan Nasional melalui firma guaman rakan saya tadi dan firma-firma lain memfailkan petisyen pilihanraya sebagai pempetisyen memohon agar mahkamah tinggi menyemak semula keputusan pilihanraya dan membuat perintah tertentu yang dipohon di satu-satu kerusi pilihanraya. Ternyata ini adalah sesuatu yang tidak pernah dialami oleh Barisan Nasional sebelumnya.

Tentulah ini bukan satu petunjuk yang baik buat Barisan Nasional. Pilihanraya tahun 2008 tersebut telah meletakkan parti itu menjadi 'under dog'. Barisan Nasional kena 'menyerang', bukan lagi 'bertahan' seperti pilihanraya-pilihanraya sebelumnya. BN kehilangan Kedah, Selangor, Perak, Pulau Pinang dan hampir kehilangan Negeri Sembilan. Sungguhpun kerajaan pusat masih dikuasai BN, namun debaran sentiasa melanda parti pemerintah itu. Majoriti dua pertiga di Parlimen sudah tidak dimiliki BN, menjadikan keselesaan yang dinikmati selama ini terbang disapu awan!.

Nampaknya keadaan tidak banyak berubah sekarang ini. BN menghadapi saingan amat ketara yang belum pernah dialaminya sebelum ini, kalau adapun pada pilihanraya 1990 dan 1999. Namun ternyata BN sedang berhadapan dengan saingan sebenar, saingan yang berazam untuk menang bergaya pada pilihanraya umum akan datang. Pilihanraya umum ke tiga belas yang dijangka berlangsung tidak lama lagi itu ternyata mencemaskan BN.

Kenapa hal begini terjadi? Bukankah BN sudah lama memerintah dan telah membawa kemajuan kepada negara ini?

Tiada satu jawapan tepat dapat diberi kenapa BN dilihat sebagai berada dalam keadaan sekarang. Dimana-mana saja orang bercakap mengenai kenaikan petrol, kenaikan kos hidup harian yang tidak terkawal. Dimana-mana saja dibualkan soal itu ini yang tidak manis berkaitan BN.

Setiap keputusan pilihanraya ditentukan oleh isu-isu nasional dan tempatan. Trend pilihanraya kebelakangan ini menunjukkan pengundi memilih 'who can deliver', iaitu siapa boleh berkhidmat. Kereta besar yang dipandu oleh calon pilihanraya bukan lagi dinilai oleh pengundi.

Selain isu, keputusan pilihanraya juga dipengaruhi oleh persepsi. Kebelakangan ini banyak persepsi negatif melingkari BN berbanding pesaingnya. Persepsi bukan mudah ditolak. Persepsi yang ada sekarang menunjukkan BN seperti bernafas dalam lumpur. Benarkah begitu?.

Setakat ini sama ada BN atau Pakatan Rakyat masih perlu bekerja kuat memenangi hati rakyat. Apa yang diharapkan atau dituntut oleh para pengundi sekarang ini semakin tinggi. Pengundi mahukan lebih dari apa yang mereka dapat selama ini. Musim berbulan madu sudah tidak ada lagi pada Pakatan Rakyat dan BN. Wakil rakyat mesti betul-betul bekerja, bukan setakat hadir meresmikan majlis tertentu atau minum kopi dua tiga meja dengan penyokong dan pengampu tegar. Rasa hormat yang tinggi kepada wakil rakyat seperti masa-masa lalu sudah mulai hilang. Wakil rakyat sekarang bukan lagi tuan yang mengharap dirai tetapi sekedar pekerja parti bagi menjaga kebajikan kawasan yang diwakilinya.

Jika sesiapa tidak sanggup menjadi kuli, menjadi posmen kepada rakyat, usahlah melobi untuk menjadi calon pilihanraya. Jika sesiapa tidak tahan rumahnya sentiasa dikunjungi atau handphonenya sentiasa berbunyi, lebih baik buat kerja sendiri menjaga anak bini. Menjadi wakil rakyat memerlukan banyak pengorbanan.

Tentulah amat menarik melihat persaingan sengit dalam pilihanraya umum nanti!.

No comments:

Post a Comment