08 October 2011

Menjelang Senja

Nikmat hidup ini ada berbagai bentuk. Ada nikmat mata, nikmat telinga, nikmat selera dan bermacam-macam lagi. Semua nikmat ini pula tidak semestinya dirasai oleh setiap orang. Ada orang yang menikmati segala-galanya dan ada pula yang hanya merasai sebahagian dari nikmat-nikmat berkenaan.

Yang pastinya kalaupun segala bentuk nikmat itu dikecapi oleh orang tertentu, bukanlah bermakna nikmat berkenaan datang kepadanya secara serentak atau sekali gus. Mana mungkin seseorang itu ada segala-galanya. Mana mungkin seorang manusia begitu beruntung, begitu sempurna.

Oleh hal sedemikianlah manusia mesti selalu muhasabah diri, melihat ke dalam, menghitung segala apa yang telah dilaluinya disepanjang perjalanan hidup. Manusia harus mengukur dengan apa yang dicapainya berbanding manusia atau individu lain. Mengukur disini bermaksud apakah dia telah bersyukur dan berterima kasih dengan apa yang telah dia perolehi.

Demikian juga halnya dengan perjalanan sebuah negara. Apakah segala pencapaian selama ini didapati secara percuma? Tidakkah kejayaan sesebuah negara juga sejenis nikmat yang dianugerahkan kepada para penduduknya?

Kejayaan negara sememangnya anugerah Allah, hasil segala perancangan dan kerja kuat semua pihak : rakyat dan pemerintah. Adalah salah kalau dianggap segala apa yang kita nikmati hasil dari kebijaksanaan pemerintah. Tidaklah benar kejayaan ini hasil dari kerja kuat seseorang. Kedua-dua pemerintah dan rakyat ada saham besar dalam mencipta kejayaan selama ini.

Bagaimana pula caranya kejayaan ini harus disyukuri?

Setiap orang ada haknya. Negara juga ada haknya. Jika negara dan rakyat saling menghormati hak masing-masing, itu tanda kita mensyukuri segala kejayaan dan nikmat yang dicapai selama ini. Menjelang senja begini tentu ada sesuatu yang boleh kita renungkan bersama!.

No comments:

Post a Comment