12 October 2011

Darah Dan Nadi Nusantara

Sewaktu kecil ayah saya selalu bercerita soal Indonesia dan alam Melayu. Ayah amat prihatin mengenai segala perkembangan di rantau sebelah sini, apa lagi soal politik. Ayah tidak jemu-jemu bercerita mengenai Nusantara dan bagaimana indahnya jika alam Melayu ini wujud dalam sebuah kesatuan.

Ketika konfrantasi Malaysia - Indonesia kami mencuri-curi mendengar radio Indonesia. Pidato Sukarno yang berapi-api itu menjadi tarikan utama. Propaganda radio Indonesia kononnya rakyat Malaysia makan tikus kerana kebuluran masih terngiang-ngiang ditelinga saya. Namun ayah masih sama, bercerita tentang alangkah indahnya andai Malaysia dan Indonesia tidak bersengketa.

Demikian sekali perasaan ayah saya. Baginya Malaysia, Indonesia, Singapura, selatan Filipina, selatan Thailand dan Berunei adalah satu. Bagi ayah saya hanya sempadan politik yang dibuat oleh penjajah telah memisahkan dunia Melayu. Baginya sempadan sebegitu tidak seharusnya memisahkan hati, perasaan, budaya dan kehidupan manusia Asia Tenggara berkulit sawo matang ini.

Semasa zaman kanak-kanak juga jika kami balik ke kampong asal keluarga di Guar Lobak, Padang Serai, Kedah kami akan selalu ke masjid di kampong berdekatan. Masjid tua itu menempatkan sebuah pusara lama yang masih dijaga dengan baik. Ramai penduduk disitu, di Guar Lobak, di Padang Serai dan Kulim secara umumnya adalah keluarga kami.

Bila sudah dewasa saya mulai faham kenapa ayah begitu tinggi cintanya pada pan Nusantara. Sebagai seorang aktivis politik dizaman mudanya, ayah melihat konsep kenegaraan yang lebih luas. Kini walaupun semua itu tinggal mimpi, bagi ayah kesamaan Nusantara biar kekal selamanya. Biar kita berbeza negara namun kita adalah warga besar Nusantara!.

Nusantara atau Asia Tenggara sudah cukup luas untuk menjadi tempat pasaran barangan kita. Semua penduduk yang sekarang menjadi warganegara Nusantara boleh memunafaatkan kelebihan ini. Siapa jua kita sama ada Cina, India, lain-lain bangsa atau mereka yang berasal keturunan Nusantara tidak akan rugi apa-apa kalau konsep kawasan pasaran dagangan yang luas ini diberi perhatian oleh kerajaan negara-negara berkaitan. Nusantara yang kaya ini jangan kita rosakkan dengan sengketa yang tidak menguntungkan siapa-siapa.

Darah dan nadi Nusantara terletak pada kita semua!.

No comments:

Post a Comment