12 October 2011

Amerika Mulai Selsema

Semasa menunggu kereta diservis tadi saya sempat membelek beberapa akhbar perdana. Memang sudah agak lama saya tidak membaca akhbar-akhbar itu, kalau adapun sekadar membaca tajuk-tajuk berita. Saya hanya membaca agak detail hal tertentu khususnya berita luar negara.

Menjadi kelaziman saya sejak beberapa tahun lalu membaca berita atau laporan melalui online. Berita online lebih cepat dan tidak sensasi sangat. Berita online walaupun tidak dijamin 100% benar namun lebih mudah dilayari diofis setiap masa kita mahu. Itulah kelebihan dunia teknologi terkini.

Antara berita yang menarik perhatian saya beberapa hari ini ialah berkaitan unjuk rasa atau demonstrasi jalanan di Amerika Syarikat, khususnya di New York. Tunjuk perasaan anjuran kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai mewakili 99% rakyat Amerika amat menarik untuk diikuti. Sungguhpun tunjuk perasaan adalah perkara biasa dan dibenarkan di Amerika, tunjuk perasaan ini agak berbeza dari yang lain-lain.

Tunjuk perasaan yang bertumpu di zon ekonomi utama New York itu berkisar soal kehidupan rakyat terbanyak di Amerika yang dihimpit kos hidup dan ekonomi keluarga yang tidak menentu. Kemelesetan ekonomi yang melanda Amerika sejak Bush dengan sombongnya mendaratkan tentera di Iraq dan Afghanistan membuatkan ramai rakyat negara Uncle Sam itu menghadapi hilang pekerjaan dan lain-lain. Tekanan hidup sekian lama telah mendorong mereka turun ke jalanraya menyatakan bantahan terhadap dasar-dasar kerajaan Presiden Barrack Obama.

Antara bantahan utama rakyat Amerika ialah apa yang dikatakan layanan istimewa kerajaan mereka terhadap golongan super kaya. Golongan super kaya ini hanya mewakili 1% dari jumlah rakyat Amerika tetapi dikatakan menerima layanan istimewa kerajaan dalam pelbagai perkara. Mereka yang super kaya ini tentulah dari kalangan ahli perniagaan yang berpengaruh besar di Amerika. Lobi dari golongan ini ternyata cukup besar dalam menentukan dasar-dasar kerajaan negara itu.

Tunjuk perasaan di Amerika ini memberi satu isyarat jelas ke seluruh dunia iaitu bilamana rakyat terbanyak merasa dipinggirkan atau tidak dilayan sewajarnya, mereka tiada jalan lain kecuali menyatakan bantahan mereka. Biasanya rakyat begini akan turun ke jalanraya selain dari menghukum kerajaan melalui pilihanraya. Lihatlah apa yang telah berlaku di Tunisia dan Mesir!.

Amerika nampaknya baru dihinggapi selsema. Akan ada banyak penyakit lain nantinya melanda Amerika, satu persatu. Jika Kesatuan Soviet boleh tumbang pada dekat lalu, apakah Amerika sedang mulai melangkah di lorong yang sama?

Sejarah empayar dunia sejak zaman berzaman menceritakan segala-galanya!.

No comments:

Post a Comment