08 October 2011

Memorandum of Understanding

"... Maka titah Seri Teri Buana, "Apa janji yang dikehendaki oleh bapaku itu?"

Maka sembah Demang Lebar Daun, "Tuanku, segala anak cucu patik sedia akan jadi hambalah ke bawah Duli Yang Dipertuan. Hendaklah ia diperbaiki oleh anak.cucu tuan hamba. Syahadan jikalau ia berdosya besyar-besyar dosyanya sekalipun jangan ia difadhihatkan dan dinista dengan kata yang jahat-jahat. Jikalau besar dosyanya dibunuh, itu pun jikalau patut pada hukum syar'i.

Maka titah baginda, "Kabullah hamba akan janji bapa hamba Demang Lebar Daun (tetapi hamba hendak minta satu janji pada bapa hamba.)"

Maka sembah Demang Lebar Daun, "Janji yang mana itu tuanku?"

Maka titah Seri Teri Buana, "Hendaklah pada akhir zaman kelak anak cucu bapa jangan durhaka, dan anak cucu hamba, jikalau ia zalim dan jahat pekertinya sekalipun."

Maka sembah Demang Lebar Daun, "Baiklah, tuanku. Tetapi jikalau anak cucu tuanku dahulu mengubahkan dia, anak cucu patik pun mengubahkan dia."

Maka titah Seri Teri Buana, "Baiklah, kabullah hamba akan waad itu."

Maka keduanya pun bersumpah-sumpahanlah barang siapa mengubahkan perjanjiannya itu dibalik Allah Subhanahu wa Ta'ala bubungan rumahnya ke bawah, kaki tiangnya ke atas..."

Petikan diatas saya ambil dari teks asal kitab Sulalat al-Salatin atau lebih dikenali sebagai Sejarah Melayu karangan Tun Seri Lanang terbitan bersama Yayasan Karyawan dan Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur 1997. Naskah asal kitab yang amat bernilai ini dikarang pada tahun 1612.

Petikan diatas amat menarik perhatian saya dan tentunya perhatian segala bijak pandai yang prihatin kepada santun dan adat Melayu dalam hal bernegara sejak zaman berzaman. Bagi saya inilah bukti bertulis akan wujudnya persefahaman atau perjanjian diantara pemerintah dan rakyat. Ianya suatu Memorandum of Understanding yang cukup mahal nilainya.

Tentulah ada sebab yang besar kenapa Tun Seri Lanang menukilkan semula.perjanjian itu yang berlaku lama sebelum wujudnya Kerajaan Melayu Melaka. Dan jika kita membaca keseluruhan kitab Sejarah Melayu itu maka kita akan dapati waad atau perjanjian berkenaan ada dilanggar yang membawa akibat tersendiri.

Pokok pangkalnya ialah pemerintah dan rakyat ada hak, ada tanggungjawab dan had masing-masing. Pada zaman kita ini sudah tentu perkara ini wajar mendapat perhatian semua pihak!

Kitab ini adalah hadiah dari sahabat saya almarhum Dato' Dr Hassan Ahmad, mantan Ketua Pengarah DBP yang kembali ke rahmatullah pada 31 ogos lalu. Hadiah ini amat bernilai buat saya sebagai suatu kenangan abadi selama bersahabat dengan almarhum.

Alfatihah.

No comments:

Post a Comment