02 October 2011

Kadar Jenayah Turun : Suatu Realiti Atau Apa?

Saya membaca lapuran muka depan sebuah akhbar hari ini dengan satu persoalan besar : benarkah kadar jenayah di negara ini menurun?. Bagi menjawab persoalan yang bermain di minda itu saya paparkan satu posting di wall facebook saya. Dan respons yang agak rancak dari rakan-rakan facebook saya menunjukkan isu ini memang mendapat perhatian rakyat.

'Kadar jenayah di Malaysia menurun : realiti atau fantasi?' saya paparkan di facebook mendapat reaksi yang hampir sama. Hampir kesemuanya sukar percaya bahawa kadar jenayah sudah turun di negara ini. Mereka menganggap lapuran itu sebagai tidak tepat.

Kenapa ini terjadi? Kenapa lapuran penurunan kadar jenayah di negara kita diterima dengan skeptikal? Teruk sangatkah keadaan diluar sana sehinggakan demikian sekali persepsi orang ramai?

Jenayah walau bagaimana kecilpun ditolak oleh masyarakat. Tiada masyarakat yang bertamadun dapat menerima perlakuan jenayah. Tanyalah siapa jua. Reaksi masyarakat jelas membenci dan menolak jenayah. Masyarakat enggan berkompromi dengan penjenayah. Masyarakat tidak menyediakan tempat untuk penjenayah.

Karena itu masyarakat memberi perhatian dan prihatin bilamana jenayah berlaku. Dan akhir-akhir ini kejadian jenayah tampak sering berlaku disana sini. Masyarakat menjadi responsif. Masyarakat mahukan jenayah dibanteras. Masyarakat mahu jenayah diperangi ke akar umbi!

Oleh kerana keselamatan tempat tinggal perlu diutamakan, kita melihat berkembangnya permintaan kepada khidmat kawalan keselamatan. Di Lembah Kelang trend meletakkan kawalan keselamatan di kawasan kediaman bukan perkara baru. Orang sanggup membayar asalkan keselamatan rumah mereka terjamin. Orang lebih gemar membeli rumah kediaman yang baru dibangun dengan ciri keselamatan. Dan trend itu terus berkembang dan berkembang.

Jadi bila ada kenyataan bahawa kadar jenayah turun, ramai orang yang waras sukar menerimanya sebagai 100% benar. Kalau benar-benar turun, alhamdulillah. Jangan ada faktor kosmetik atau kurang tepat. Sebagai rakyat saya amat berterima kasih bila kadar jenayah turun. Yang menjadi persoalannya ialah kebanyakan kita melihat kepada realiti, kepada apa yang dilapurkan media setiap hari.

Bukankah kita dihidangkan dengan seribu macam lapuran kejadian jenayah saban hari? Bukankah perkara ini masih berlaku secara berleluasa?.

Saya cuma berharap agar kejadian jenayah tidak menimpa kita sebagaimana telah berlaku ke atas orang lain. Selain daripada itu tidak banyak pilihan yang ada pada kita. Tiada.

No comments:

Post a Comment