18 October 2011

Merancang Kehidupan.

Semasa tinggal di Pahang saya mengenali seorang pengurus bank. Akhirnya saya menjadi kawan baik beliau. Yang menjadi perhatian saya ialah bagaimana kawan saya ini merancang kehidupannya dan dia nampaknya berjaya.

Kawan saya ini tiada ijazah. Belajar di ITM (sekarang UiTM) hanya sekerat jalan, beliau terpaksa berhenti kerana keadaan keluarga tidak mengizinkannya terus belajar. Walaupun keinginan untuk belajar tinggi, semuanya terpaksa dilupakan. Beliau berhenti belajar lalu bekerja menyara adik-adik yang ramai.

Beliau memberitahu saya dia merancang hidupnya. Dia naik dari setakah ke setakah dalam kariernya sebagai pegawai bank. Jawatan terakhirnya ialah naib presiden di bank berkenaan sebelum dia mengambil opsyen bersara. Dia naik secara 'rank and file'. Dia naik atas usahanya. Dia bersara juga mengikut apa yang dirancangnya.

Satu perkara yang menarik ialah azam dan rancangannya untuk bebas dari hutang pada umur 50 tahun. Dia berjaya melakukannya. Saguhati persaraan yang cukup lumayan itu membolehkan hutangnya kosong. Dia benar-benar merdeka. Dia benar-benar berjaya melaksanakan perancangannya. Hidupnya kini bebas dari keluh kesah. Dia menghabiskan usianya sekarang dengan berkhidmat di masjid. Sungguh dia seorang yang berjaya.

Mengambil contoh kawan ini saya juga merancang untuk bebas hutang. Pernah dulu saya langsung tiada hutang, otak cukup lega. Oleh kerana saya masih mengendalikan firma, serba sedikit hutang masih ada. Jika tiada aral, hutang begitu akan dapat diselesaikan tidak lama lagi. Saya juga berusaha bebas hutang sebelum bersara dari profesyen saya nanti. Saya juga merancang, dan semestinya perancangan Allah mengatasi segala-galanya!.

Tiada ruginya kalau kita merancang kehidupan kita, apa yang mahu kita capai. Kalau berjaya alhamdulillah, kalau kurang berjaya teruskan berusaha. Semua orang mahu bebas hutang, mahu fikiran lapang. Semua orang tahu merancang tinggal lagi apakah perancangan itu berjaya atau tidak, ianya bukan kuasa kita.

No comments:

Post a Comment